گزارش تصویری از شهر سنگی پترا

 این شهر باستانی تماما در دل صخره کنده شده و با توجه به رنگ قرمز و صورتی صخره های طبیعی منطقه ، شاهد شکل گیری معماری منحصر به فرد و خارق العاده شهری هستیم که از روزگاران کهن با نام شهر سرخ معرفی شده است. این شهر برای قرن ها توسط پژوهشگران غربی شناخته نشده بود و تنها گروهی از مردم محلی از وجود آن اطلاع داشتند.

واژه پترا در زبان یونانی به معنی صخره است و این دولت شهر باستانی عمده ترین فعالیت خود را بر تجارت کالاهای مختلف و به ویژه ادویه متمرکز کرده و روز به روز ثروتمند تر و قدرتمند تر می شد تا اینکه در اوایل قرن دوم میلادی ، امپراتوری روم به این سرزمین حمله کرده و پس از محاصره شهر آن را تصرف و به دوران حکومت نبطی ها در این شهر خاتمه می دهد.

بر اساس مستندات تاریخی و شواهد باستان شناختی ، پترا توسط نبطی ها بنیان نهاده شده و دوران اوج و شکوه آن قرن یکم پیش از میلاد بود. واژه پترا در زبان یونانی به معنی صخره است و این دولت شهر باستانی عمده ترین فعالیت خود را بر تجارت کالاهای مختلف و به ویژه ادویه متمرکز کرده و روز به روز ثروتمند تر و قدرتمند تر می شد تا اینکه در اوایل قرن دوم میلادی ، امپراتوری روم به این سرزمین حمله کرده و پس از محاصره شهر آن را تصرف و به دوران حکومت نبطی ها در این شهر خاتمه می دهد. در دهه چهارم قرن هفتم میلادی این شهر توسط مسلمانان تصرف شده و سرفصل جدید در تاریخ پترا آغاز می شود اما متاسفانه بر اثر زلزله های پر قدرت و مخربی که در اواسط قرن هشتم میلادی در این شهر رخ می دهد، بسیاری از ساکنین پترا کشته شده و بازماندگان نیز به سایر مناطق مهاجرت می کنند . شهر پترا از آن حادثه به بعد دیگر هیچگاه  برای سکونت مورد استفاده قرار نگرفت. امروزه این شهر باستانی به عنوان جاذبه ای ارزشمند در تاریخ بشریت شناخته شده و عنوان یکی از عجایب هفت گانه جدید را یدک می کشد.  در این گزارش ، شاهد بخش های مختلف این شهر باستانی هستیم.

گرد آوری و ترجمه : احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا