یافته های تکان دهنده با آزمایش دی ان ای روی همبرگر

سال گذشته یکی از کمپانی های بیوتکنولوژی به نام کلیر لبز (Clear Labs) بر روی دسته ای از هات داگ ها آزمایش دی ان ای انجام داد و به این نتیجه رسید که آنها معمولا شامل موادی بیش از مواد ذکر شده بر روی برچسبشان هستند. همین کمپانی نیز هم اکنون از این فناوری های مولکولی استفاده کرده و به تجزیه و تحلیل اجزا برگرها پرداخته و دوباره به نتایج جالبی در این باره رسیده است.

این مشکلات شامل تعویض مواد تشکیل دهنده، انحراف آشکار از محتویات ذکر شده بر روی برچسب غذایی،  موارد متعددی ازپاتوژن دی ان ای منتقل شده از غذا، دی ان ای موش و حتی دی ان ای انسانی بودند.

آخرین گزارش های این کمپانی که شامل تحلیل های ژنتیکی و غذایی 258 نمونه از گوشت ها و سبزیجات به کار رفته در برگرها می شد، نشان دهنده وجود مشکلات عمده ای در 14 درصد از این تولیدات بود. این مشکلات شامل تعویض مواد تشکیل دهنده، انحراف آشکار از محتویات ذکر شده بر روی برچسب غذایی،  موارد متعددی ازپاتوژن دی ان ای منتقل شده از غذا، دی ان ای موش و حتی دی ان ای انسانی بودند. بسیاری از این یافته ها نگرانی های عمده ای را در این باره ایجاد می کند.

کلیر لبز که خود را به عنوان اولین پلتفرم تجزیه و تحلیل غذا برای خرده فروشان و تولید کنندگان نام گذاری کرده است، موفق به تولید نسل جدید خط تعیین توالی دی ان ای شده است که می تواند هر ماده غذایی را ساختارشکنی کند. با این حال تجزیه و تحلیل های این مرکز شبه کمی است. این به این معناست که کمپانی یاد شده می تواند مقادیر بسیار کم و یا عمده عنصرهای بکار رفته را نیز تعیین کند.

با این حال ردیابی مواد تشکیل دهنده را می توان به عنوان یک مسئله بهداشتی نیز در نظر گرفت. وجود دی ان ای انسانی در یک برگر فریز شده ساده به معنی خطر جدی برای مصرف برگرها نیست. این احتمال وجود دارد که یک شخص بدون دستکش یک ماده از مواد این برگر را برداشته است. همین امر نیز در مورد دی ان ای موش وجود دارد که تنها در 3 نمونه از نمونه های مورد تجزیه و تحلیل این کمپانی دیده شده بود پس همه این ها را می توان حاصل یک کارخانه تولید ناپاک دانست و سایر حدس و گمان ها درباره این دی ان ای ها احتمالا مردود و بیهوده است.

منبع: gizmodo

ترجمه:  احمد محمد حسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا