قنادی: با استفاده از فن‌آوری هسته‌ای می‌توانیم منشأ ریزگردها را پیدا کنیم

به گزارش ایسنا، محمد قنادی، رییس پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای سازمان انرژی اتمی صبح روز سه‌شنبه در همایش "جایگاه فن‌آوری هسته‌ای در توسعه علمی و اقتصادی حوزه‌های کشاورزی و منابع طبیعی کشور" که در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، گفت: الان پزشکی مدرن و پزشکی بدون استفاده از رادیوداروها غیرممکن است. در حال حاضر شناسایی 10 تا 20 مورد سرطان با پزشکی هسته‌ای ممکن است و میلیون‌ها نفر از جمعیت جهان از شناسایی به موقع سرطان با استفاده از رادیوداروها بهره‌مندند. در ایران نیز حدود یک میلیون نفر از کاربرد پرتوها و رادیوداروها استفاده می‌کنند.

او گفت: حدود 7 تا 8 سال قبل متخصصان رادیودارو تعداد زیادی از رادیوداروهای مورد نیاز کشور را تولید کردند و شاهد پیشرفت چشم‌گیری در این زمینه هستیم.

وی با اشاره به کاربرد پرتوها در کشاورزی، گفت: کشاورزی مدرن بدون استفاده از رادیوایزوتوپ‌ها مفهومی ندارد. بالا بردن کیفیت مواد غذایی و محصولات کشاورزی با استفاده از رادیوایزوتوپ‌ها امری قطعی و پذیرفته شده در دنیاست. اما متأسفانه ما در این موضوع عقب افتاده‌ایم.

قنادی گفت: تولیدات کشاورزی به دلایل گوناگون در حال از بین رفتن است. ما امروز در زمینه خشکبار به ویژه پسته که تولید اول در دنیا را داریم با مشکلات زیادی مواجه هستیم. در حالی که می‌توانیم این مشکل را با استفاده از رادیوایزوتوپ‌ و کاربرد پرتوها حل کنیم.

رییس پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای ادامه داد: 40 درصد خرمای کشور هرساله از بین می‌رود در حالی که می‌توانیم انواع خرما را با پرتودهی برای ماه‌ها نگهداری کنیم.

او هم‌چنین درباره پدیده ریزگردها و مشکلات عمده آن برای مردم و کشور، اظهار کرد: امکان پیدا کردن منشأ ریزگردها با استفاده از فن‌آوری هسته‌ای وجود دارد و ما طرحی را در این خصوص ارائه کرده‌ایم.

قنادی تأثیر و کاربرد رادیوایزوتوپ را در هیدرولوژی، شناسایی منشأ آب‌های زیرزمینی، پیش‌بینی زلزله، نگهداری مواد غذایی و بهداشتی، شناسایی ترک‌ در سدها و… دانست و افزود: مهم‌ترین کاربرد پرتو و رادیواکتیو برای تولید انرژی و برق است و با توجه به محدودیت منابع اورانیوم نیازمندیم تا روش‌های دیگری را برای تولید انرژی دنبال کنیم. از این‌رو گداخت هسته‌ای یکی از بهترین روش‌ها است که ما می‌توانیم در این زمینه نیز ورود پیدا کنیم.

رییس پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای با تأکید بر سخنان مقام معظم رهبری، گفت: هر وقت خدمت ایشان می‌رویم جمله‌ای دارند که بسیار برای ما مهم و قابل توجه است و آن تأکید و اهمیت ایشان به مسأله علم و رسیدن به علوم مختلف پیشرفته به عنوان یک قدرت است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا