مقابله با طوفان های گرد و خاک با نوعی پلیمر جدید

این پدیده به دلیل تاثیراتی که بر جنبه های مختلف زندگی دارد، نیازمند توجه در همه بخش ها از جمله پژوهش است. به همین منظور مبتکرانی از بخش خصوصی موفق به ساخت نوعی پلیمر شده اند که شاید بتواند بخشی از راه حل ملی برای رفع معضل ایجاد شده باشد.

قسمت عمده ای از پهنه کشور ما، ایران از لحاظ اقلیمی و آب و هوایی، جزو مناطق خشک ونیمه خشک است. این موضوع در کنار بهره برداری بی رویه از زمین ها، وقوع خشکسالی های پیاپی و نیز کاهش آب های زیرزمینی به علاوه پاره ای رفتارهای نادرست زیست محیطی، منجر به گسترش روزافزون بیابان ها گردیده است.

در سال های اخیر، به طور مرتب اخباری از وقوع گرد و خاک وسیع در مناطقی از کشورمان به خصوص در استان های غربی و به ویژه در استان خوزستان منتشر می گردد. منشا بعضی از طوفان های گرد و خاک، بیابان های داخل کشور می باشد، هر چند بخش های وسیعی از سطح کشورهای دیگری نظیر عراق، عربستان، کویت و سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس در جنوب و غرب کشور در کنار کشورهای پاکستان و ترکمنستان در شرق و شمال شرق کشور دارای شرایط خشک و بیابانی بوده که معمولا به صورت کانون های بحرانی برای وقوع طوفان های شن و گرد و خاک عمل می نمایند و  اثرات مستقیم و غیرمستقیم آن ها مس تواند به کشور ما منتقل شود.

طوفان های شن و گرد و خاک، ضمن وارد نمودن خسارات سنگین به اراضی و تاسیسات زیربنایی و همچنین ایجاد انواع ناراحتی های جسمی و روانی، باعث بروز مشکلاتی از جمله موارد زیر می گردند:

کاهش دید رانندگان و تقلیل ایمنی تردد در راه ها و در نتیجه وقوع تصادفات، ایجاد بیماری های تنفسی و بینایی در عموم مردم به خصوص در کودکان و افراد سالخورده، ایجاد خسارت تخریبی در تجهیزات الکترونیکی و کامپیوتری، ایجاد آلودگی های زیست محیطی و تجمع گرد و خاک در محیط های مسکونی و …

در کشور ما به صورت جسته و گریخته اقداماتی برای تثبیت شن های روان و گرد و خاک انجام گردیده که در میان آن ها استفاده از مالچ های نفتی نظیر قیر به چشم می خورد. ولی به دلیل مشکلات خاصی که در خصوص استفاده از مالچ های نفتی وجود دارد لزوم استفاده از مواد دیگری در این زمینه احساس می شود.

به همین منظور شرکتی تحت عنوان «بهکاو پویا» ماده ای جدید تولید نموده که می تواند به طور موثری به صورت مالچ و برای پوشش شن های روان و گرد و خاک مورد استفاده قرار گیرد. این ماده که «پلی لاتیس» نام گرفته، نوعی پلیمر آب دوست است که به دلیل ویسکوزیتی یا لزجت کم، به صورت مایع روان بوده و چگالی آن نزدیک به آب است. روان بودن مناسب این پلیمر امکان پمپاژ آن به عنوان یک مالچ غیرنفتی را با استفاده از پمپ های مربوطه فراهم می آورد.

نتایج پژوهشی میدانی که محققین این شرکت با همکاری موسسات دیگر به انجام رسانده اند، نشان از کارایی بالای این پلیمر در تثبیت شن و خاک دارد. طبق گزارشی که از این پژوهش در ویژه نامه زمستان 1393 مجله «پژوهش های محیط زیست» به چاپ رسیده است، پلی لاتیس پلیمری است که 98 درصد آن از آب تشکیل شده و قادر است پس از اسپری شدن به سطح مورد نظر، با ذرات ماسه و خاک واکنش داده و باعث چسبیده شدن آن ها به یکدیگر شود. بنا بر این گزارش علمی، چنین اقدامی باعث مقاومت شن و خاک در مقابل بادهایی با سرعت بیش از 100 کیلومتر در ساعت می گردد.

طبق بیان محققین، این پلیمر که بسته به شرایط عمومی منطقه و میزان پاشش، دارای ماندگاری 12 تا 18 ماهه است مزیت های متعددی نسبت به مالچ های نفتی دارد که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد: زیست سازگاری با محیط زیست، امکان پاشش در تمام شرایط آب و هوایی، عدم نیاز به تجهیزات گرمکن و خاص برای پاشش، بی خطر بودن برای مجریان و کارگران هنگام پاشش، دسترسی آسان و ارزان، آب دوست و غیرقابل اشتعال، نفوذپذیر نسبت به آب باران و هدایت آن به لایه های پایینی. کمتر بودن دوره ماندگاری و قابلیت شکسته شدن در مقابل فشارهای نقطه ای از نقاط ضعف پلی لاتیس در مقابل مالچ های نفتی ذکر شده است.

برای مشاهده متن کامل مقاله اینجا را ببینید.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا