حفظ سلامت باروري با رژیم غذایی

به گزارش پژوهشگاه ابن سينا، دكتر لادن گياهي با اشاره به اينكه الگوي تغذيه حتي پيش از تشكيل نطفه مي تواند بر توان باروري اثر بگذارد، افزود: مراقبت هاي تغذيه اي در زوجين بايد پيش از بارداري آغاز شود زيرا بر كيفيت نطفه اثرگذار است.
وي اظهار كرد: نظام بهداشت و سلامت و رسانه ها به بررسي عوامل تغذيه اي ايجادكننده يا تشديد كننده بسياري از بيماري ها از جمله بيماري هاي قلبي عروقي و متابوليسمي پرداخته اند اما به نقش تغذيه در سلامت باروري چندان توجه نشده بنابراين لازم است به اين موضوع مهم نيز اهتمام ويژه اي شود.
متخصص تغذيه و رژيم درماني به راهكارهاي تغذيه اي تقويت توان باروري زن و مرد اشاره كرد و گفت: مصرف يك يا دو ماده يا ويتامين خاص به تنهايي موثر نيست، بلكه بايد با اصلاح كلي الگوي تغذيه و سبد غذايي، توان باروري را در زوجين افزايش داد. 
وي با تاكيد بر تناسب كميت و كيفيت سبد غذايي، افزود: براي تقويت توان باروري بايد اسيدهاي چرب مناسب را كه در روغن هايي همچون روغن زيتون و دانه هاي روغني گياهي يافت مي شوند، به سبد غذايي اضافه كرد و به هيچ عنوان از روغن هاي گياهي جامد استفاده نكرد. 
گياهي با بيان اينكه مصرف مغزدانه ها نيز همچون مصرف حبوبات از مصرف گوشت هاي قرمز مفيدتر است، گفت: نكته مهم ديگر مصرف حداقلي قند و شكر است زيرا رژيم هاي غذايي با ميزان بالاي قند و شكر باعث نوسان بسيار زياد قندخون مي شود و براي باروري مضر است.
وي با تاكيد بر لزوم ارتقاي آگاهي عمومي در مورد سلامت باروري و عوامل تهديدكننده آن گفت: اثر عوامل تغذيه اي بر توان باروري كوتاه مدت نيست، يعني الگوي تغذيه اي يا خوردن يك يا دو ماده غذايي خاص در كوتاه مدت نمي تواند بر باروري تاثير بگذارد بلكه الگوي تغذيه تنها در درازمدت اثر خود را بر باروري نشان مي دهد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا