افزایش صادرات ایران , محور اصلی همكاری با یونیدو

علی اصغر توفیق بعد از ظهر سه شنبه در حاشیه نشست با تعدادی از مدیران و كارشناسان ارشد سازمان توسعه صنعتی ملل متحد- یونیدو (The United Nations Industrial Development Organization-UNIDO) در محل وزارت صنعت، معدن و تجارت، از افزایش سطح تعاملات ایران و یونیدو استقبال كرد و با اشاره به همكاری دیرینه دو طرف، افزود: البته در مقطعی همكاری ایران با یونیدو به دلیل شرایط سیاسی كشور كاهش یافته بود.
توفیق در گفت و گو با ایرنا با اشاره به این كه ایران در حال حاضر در پروژه های مختلف و رو به رشدی مانند چرم و زعفران از طریق دستگاه های مختلف با یونیدو همكاری دارد، گفت: در نشست امروز یك گزارش كار در خصوص این كه همكاری كشورمان با این سازمان در چه مرحله ای است، برای طراحی یك برنامه بلندمدت ارائه شد.
توفیق در ادامه اظهار داشت: بر اساس برنامه ریزی انجام شده، ایران در سه محور و در حوزه های ایجاد اشتغال، توسعه صادرات و همچنین صرفه جویی در مصرف انرژی و محیط زیست همكاری خواهد كرد.
معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در جلسه امروز قرار شد افزایش صادرات به عنوان محور نخست همكاری ها با یونیدو در نظر گرفته شود.
وی با بیان این كه گسترش سهم بازار ایران در كشورهای مختلف به طور حتم از مهمترین محورهای همكاری ایران با سازمان یونیدو خواهد بود، گفت: ایران از هر گونه همكاری در این خصوص استقبال خواهد كرد چراكه اگر صادرات راه بیافتد خود به خود بخش های دیگر از جمله اشتغال را فعال و پایداری شغل را ماندگار خواهد كرد.
معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین ارائه ایده ها و همفكری لازم در خصوص راهكارهای عملیاتی در صنایع مختلف از جمله صنایع مرتبط با كشاورزی و مسائل زیست محیطی را از موضوعاتی برشمرد كه ایران خواستار گسترش همكاری در آن زمینه ها با سازمان یونیدو است.
وی همچنین با اشاره به این كه صرفه جویی در مصرف انرژی نیز یكی دیگر از حوزه های همكاری ایران با یونیدو است، به مصرف بالای انرژی در كشورمان اشاره كرد و گفت: متاسفانه به دلیل این كه قیمت انرژی در كشور ارزان است، در محاسبات اقتصادی رقم های مربوط به آن به صورت جدی مورد بررسی قرار نمی گیرد.
توفیق همچنین با اشاره به آلاینده های زیست محیطی ناشی از مصرف انرژی در كشورمان به عنوان یك معضل جدی گفت: كنترل محیط زیست و همچنین مدیریت قیمت تمام شده انرژی از دیگر حوزه های همكاری ایران با یونیدو خواهد بود.
وی همچنین اظهار كرد: قطع همكاری برخی از كشورهای بزرگ عضو سازمان یونیدو با این سازمان، منابع مالی آن را كاهش داده است. این سازمان برای این كه روی پای خود بایستد، درخواست كمك از ایران كرده است كه باید بررسی شود.
توفیق گفت: مقامات سازمان یونیدو در حال حاضر بودجه این سازمان را منطقه ای كرده و پیشنهاد داده اند كه پروژه های ایران در منطقه تایلند خلاصه شود اما ما رغبتی به این موضوع نداریم و تاكید ایران، همكاری مستقیم با خود یونیدو است.
یونیدو یا سازمان توسعه صنعتی ملل متحد، یك نهاد تخصصی سازمان ملل متحد است كه مقر آن در وین می باشد، هدف اصلی این سازمان ارتقاء و تسریع توسعه صنعتی در كشورهای در حال توسعه و یا اقتصادهای در حال گذار و توسعه روابط صنعتی بین‌المللی است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا