محو شدن پنج جزیره به واسطه تغییرات اقلیمی

با بدتر شدن شرایط تغییرات آب و هوایی در سراسر دنیا، اثرات آن نیز به طور فزاینده ای در جای جای کره خاکی دیده می شود. یکی از اصلی ترین و بارزترین این اثرات غرق شدن 5 جزیره از جزایر کشور سلیمان واقع در غرب اقیانوس آرام است که دانشمندان دلیل اصلی این امر را افزایش سطح آب دریاها می دانند.

بر اساس تحقیقات جدید این دانشمندان، عمده پوشش گیاهی جزایر یاد شده صخره های دریایی بوده اند. با این حال اوضاع زمانی بدتر می شود که بدانیم بر اساس گزارش های این دانشمندان 6 جزیره دیگر نیز فرسایش ساحلی شدیدی را تجربه می کنند. در پی همین موضوع این جوامع ماهیگیران این کشور مجبور به حرکت به سمت بخش های دیگر سرزمین خود شده اند.

بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط این محققان می توان گفت که دانستن این عوامل محلی که موجب افزایش حساسیت جزایر به فرسایش ساحلی می شود برای ارائه پاسخ های سازگارانه به این جوامع دور افتاده اقیانوس آرام از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

لازم به ذکر است که پژوهشگران برای بررسی نرخ فرسایش 33 جزیره مورد نظر خود به مشاهده تصاویر ثبت شده ماهواره ای در طی سال های 1947 تا 2014 دست زده اند. این دانشمندان استرالیایی در این باره بیان کرده اند که اقیانوس آرام را می توان منطقه ای حیاتی برای ردیابی و پیگیری افزایش سطح آب دریاها دانست زیرا ساکنان جوامع دور افتاده این منطقه دائما مجبور هستند تا برای امکان ادامه حیات، به ارتفاعات بالاتر صعود کنند.

جزایر سلیمان دارای جمعیتی 560 هزار نفری است که در هزاران جزیره گسترده شده اند و بسیاری از آنها به جای زندگی در ارتفاعات کم سواحل، مجبور به کوچ به مناطق مرتفع تر شده اند.