اختلال كلامی كودكان درنتیجه استفاده بیش از8 ساعت ازتلویزیون وتبلت

 دكتر یلدا كاظمی امروز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت چهاردهمین همایش ملی گفتاردرمانی ایران اظهار كرد:این كودكان به دلیل اینكه درحال رشد هستند، محدودیت های ارتباطی سبب كاهش محرك بینایی و شنوایی آنان شده و به مرور زمان اختلالات كلامی و گفتاری در آنان بروز پیدا می كند.
كاظمی ادامه داد:این كودكان درست است كه محرك های بینایی و شنیداری را می گیرند اما در آینده احتمال اینكه دردوران دبستان دچار مشكلات كلامی شوند بیشتر است.
دبیرعلمی چهاردهمین همایش ملی گفتار درمانی ایران افزود: تمامی افرادی كه در برقراری ارتباط مشكل دارند و نمی توانند روان صحبت كنند، افكار خود را فرمول بندی كنند و همچنین صدا و صوت گرفته دارند یا صدای آنها متناسب با سن و جنس نیست نیاز به گفتار درمانی دارند.
كاظمی ادامه داد: حتی افرادی كه در تلفظ صداها و یا مشكل بلع و جویدن دارند نیز نیازمند خدمات گفتار درمانگرها هستند و اگر از ابتدای كودكی اقداماتی برای برطرف كردن مشكلات آنان صورت نگیرد احتمال دارد در دوره دبستان اختلالات یادگیری داشته باشند.
وی با بیان اینكه اختلالات كلامی یا گفتاری می تواند ناشی ازعوامل بسیاری در دوران قبل از تولد و پس ازتولد رخ دهد افزود: ضربه های مغزی، استفاده مادرازداروهای خاص در دوران بارداری، مشكلات مادرزادی، مصرف موادمخدر، زردی شدید در كودكی، ضربه به سردر دروان كودكی و هر گونه عواملی كه سیستم رشد مغز را تحت تاثیر قرار داده باشد می تواند مهارت های گفتاری را مختل سازد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی اصفهان ادامه داد:اختلالات گفتاری و زبانی می تواند در بزرگسالی به دلایلی چون سكته مغزی ،ضربه مغزی ،بیماری عصبی پیشرونده، آلزایمر وغیره نیز ایجاد شود.
كاظمی با بیان اینكه امروزه جایگاه گفتار درمانی در جامعه نسبت به سالهای گذشته مناسب ارزیابی شده است، گفت:خانواده ها جایگاه گفتار درمانی را به خوبی درك كرده اند و در شرایطی وقتی متوجه می شوند كودكشان در برقراری ارتباط ( گفتاری، شنیداری و رفتاری ) دچار مشكل شده است به مراكز مشاوره و توانبخشی مراجعه می كنند تا درمانگران اقدامات لازم را انجام دهند.
كاظمی اضافه كرد:ایران در زمینه گفتار درمانی كارهای تحقیقاتی بسیاری را انجام داده است اما تاكنون استفاده های بالینی نشده است و باید خود باروری پژوهشگران را تقویت كنیم .

*** ایران رتبه اول در حوزه گفتار درمانی 
به گفته وی ایران در منطقه رتبه اول در حوزه گفتار درمانی به خود اختصاص داده است اما هنوز از نظر متدلوژی به كشورهای پیشرفته نرسیده ایم و فاصله داریم.
دبیرعلمی چهاردهمین همایش ملی گفتار درمانی ایران ادامه داد:بودجه پژوهشی برای انجام تحقیقات در زمینه اختلالات زبان كم است. باید به سمتی برویم كه بخش های خصوصی، گروه ها و سازمان های مردم نهاد در این زمینه فعالیت و كارهای پژوهشی ارزنده ای ارایه كنند.
كاظمی اظهار كرد:در این همایش مسابقه ' تز من در سه دقیقه' با الگوبرداری از دانشگاه كوئینزلند استرالیا برای اولین بار در این همایش برگزار می شود.دراین مسابقه دانشجویان دوره كارشناسی ارشد و دكتری می توانند طرح تصویب شده خود جهت انجام یا پایان نامه خود را در سه دقیقه بصورت شفاهی ارایه دهند.
در ادامه این نشست خبری دكتر هوشنگ دادگر دبیراجرایی این همایش افزود: گفتار درمانگران نقش بسیار مهمی در جهت برطرف كردن مشكلات گفتاردارد و باید بیماران به طور دقیق مورد ارزیابی قرار گیرند.
دادگر افزود:مشاهده شده است برخی از افراد بی سرپرست، بد سرپرست یا افرادی كه در طول زندگی خود بدون كلام زندگی كرده اند دچار این مشكلات می شوند و گفتار درمانگر با استفاده از تكنیك نقش خود را به خوبی در این حوزه ایفا می كند.
دبیر اجرایی چهاردهمین همایش ملی گفتار درمانی گفت: گفتار درمانی تحت پوشش سازمان های بیمه گر قرار نگرفته است و چه بسا خانواده ها برای گرفتن خدمات جلسات زیادی را باید مراجعه كنند و این در حالی است كه تعرفه دولتی مراكز گفتار درمانی در سال گذشته هر جلسه 18 هزار تومان بوده و بخش خصوصی نیزهر جلسه حدود 45 هزار تومان لحاظ شده بود .
وی با بیان اینكه هزینه های توانبخشی و گفتار درمانی بر خانواده ها سنگین است یادآور شد: در برخی از موارد كودك یكسال یا بیش از این زمان باید به مراكز گفتار درمانی مراجعه كند اما در كنار گفتار درمانی خدمات دیگر توانبخشی نیز باید در نظر گرفت كه با این محاسبه خانواده ها هر ماه باید حدود 600 تا یك میلیون تومان هزینه كنند. 
چهاردهمین همایش ملی گفتاردرمانی ایران از 21 تا 22 اردیبهشت ماه در بیمارستان امام خمینی (ره ) برگزار می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا