اختصاص 10 درصد منابع تقویت بنیه دفاعی به تحقیق

 سردار علی عبدالهی روز دوشنبه در هفتمین جشنواره علمی و تحقیقاتی علوم پزشكی سپاه افزود: هرچند بخشی از این منابع صرف زیرساخت های تحقیقاتی می شود اما بخش عمده آن به تحقیقات اختصاص می باید.وی اظهاركرد: طرح های تحقیقانی در حوزه دفاعی و طب نظامی كه در راستای نیازهای نیروهای مسلح باشد، مورد حمایت و پشتیبانی قرار می گیرند.

عبدالهی به اعتبارات مراكز و سازمان های دولتی در بخش تحقیقات اشاره كرد و گفت: در سال های گذشته اعتبارات و منابع بخش تحقیقات در بخش دولت كمتر از یك درصد بوده است.
وی با اشاره با این كه امروزه دنیا در زمینه علوم شناختی فعالیت می كند، بیان كرد: ما اگر بطور جدی وارد این عرصه نشویم و نخبگانی را پرورش ندهیم از دنیا عقب خواهیم افتاد.
معاون آماد، پشتیبانی و تحقیقات صنعتی ستاد كل نیروهای مسلح افزود: ما انتظار پیشتازی در این حوزه را داریم و با برنامه ریزی مناسب می توانیم به موفقیت های مناسبی در این حوزه دست یابیم.
وی در بخش دیگر سخنانش به فعالیت های مناسب شركت های دانش بنیان در حوزه دفاعی اشاره كرد و گفت: امروزه شركت های دانش بنیان توانمندی تولید ابزار حساس، دقیق و پیشرفته را دارند و ما از این شركت ها حمایت می كنیم.
عبدالهی با اشاره به اینكه جوانان تحصیل كرده، نخبه و محقق در قالب شركت های دانش بنیان در حوزه دفاعی فعالیت می كنند، افزود: ما درحال بهره گیری از این ظرفیت و توانمندی هستیم و تقویت شركت های دانش بنیان در دستور كار ما قرار دارد.
وی با اشاره به اینكه باید از تمام ظرفیت ها كشور برای پیشبرد اهدافمان استفاده كنیم، بیان كرد: امروز شركت های دانش بنیان كمكی برای كارهای ما شده اند.
معاون آماد، پشتیبانی و تحقیقات صنعتی ستاد كل نیروهای مسلح بر لزوم تبدیل تجربیات به دانش كاربردی تاكید كرد و گفت: ما باید تجربیات را تبیین، تدوین و كاربردی كنیم تا نسل های آینده با استفاده از روش های علمی از آنها بهره گیرند.
عبدالهی با اشاره به اینكه باید مقاله را به محصول تبدیل كنیم، افزود: هرچند در تولید علم مقام سیزدهم را كسب كردیم اما در تبدیل مقاله محصول رتبه 130 را داریم كه در این زمینه باید كار جدی انجام گیرد.

***رسیدن به مرجعیت علمی مستلزم تحول بنیادی دانشگاه ها است
رییس دانشگاه علوم پزشكی بقیه الله نیز بر لزوم رسیدن به مرجعیت علمی تاكید كرد و گفت: برای رسیدن به مرجعیت علمی با دانشگاه و مراكز علمی فعلی امكان پذیر نیست و باید تحول بنیادی در این مراكز انجام گیرد و دانشگاه ها باید حركت تحول آفرین را دنبال كنند.
دكتر جعفر اصلانی با اشاره به اینكه تحول در دانشگاه فقط به تحول كمی مربوط نمی شود، گفت: دانشگاه های آموزش بنیان باید به دانشگاه های تحقیق بنیان، كارآفرین و نظریه پرداز تبدیل شوند.
وی با اشاره به این كه متولیان امر باید این موضوع را قبول داشته باشند، بیان كرد: متولیان باید عملا وارد این عرصه شوند و بپذیرند كه جمهوری اسلامی می تواند مرجعیت علمی داشته باشد و با امكانات موجود این موضوع قابل دست یافتنی است و سپس اقدام به برنامه ریزی كنند.
رییس دانشگاه علوم پزشكی بقیه الله افزود: اگر دانشگاه های ما می خواهند الگو شوند باید مراحل آموزشی، تحقیقاتی، كارآفرینی و نظریه پردازی را طی كنند.
اصلانی با اشاره به اینكه تا در موضوع علم و دانش به اوج نرسیم به مرجعیت علمی دست نخواهیم یافت، گفت: مرجعیت علمی راه رسیدن به تمدن نوین اسلامی است.
به گزارش ایرنا، وی نرم افزار مبتنی بر تفكر و ایدئولوژی و داشتن علم را دو شرط اصلی اقناع تفكر دانست و گفت: علم شرط اصلی ایجاد یك فضای مطلوب با تمام الزاماتش است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا