استرس های نوجوانی و افزایش خطر حملات قلبی

بر اساس پژوهش های جدید دانشمندان ، وجود اضظراب و استرس در سنین کودکی و نوجوانی ، احتمال ابتلا به حملات قلبی و بیماری های ا آن را در سنین بزرگسالی افزایش می دهد .

محققان امریکایی و سوئدی در یک پژوهش مشترک دریافتند که مقابله با استرس و ترویج آمادگی جسمانی در نوجوانان می تواند به آنها کمک کند تا در مراحل بعدی زندگی ، خطر ابتلای بیماری های قلبی را در خود کاهش دهند.

این پژوهشگران با سرپرستی گروه اپیدمیولوژی بالینی و آمار زیستی Department of Clinical Epidemiology and Biostatistics در دانشگاه اربرو Orebro University  سوئد به مطالعه و بررسی وضعیت روحی و استرس نوجوانان و خطر ابتلای آنها به بیماری های قلبی در سنین  بزرگسالی پرداختند . آن ها در این رابطه توضیح می دهند : گاهی اوقات به نظر می رسد حتی آمادگی جسمانی خوب در میان افرادی که در دوران نوجوانی نتوانسته اند مقابله خوبی با استرس داشته باشند و یا در مقابل آن انعطاف پذیری مناسبی نشان دهند ، نمی تواند بدن را در برابر ابتلا به بیماری های قلبی حفظ کند .

با این حال محققان با بررسی هایی که انجام داده اند ، پیشنهاد می کنند  در صورتی که آمادگی جسمانی با سطح متفاوت انعطاف پذیری در برابر استرس و اثر حفاظتی تناسب اندام در دوران نوجوانی همراه باشد اثر آن در بزرگسالی متفاوت خواهد بود . در صورتی که سطح انعطاف پذیری نوجوانان در برابر استرس خوب باشد ، با توجه به آمادگی جسمانی و تناسب اندام ، خطر ابتلا به بیماری قلبی در آنها کاهش پیدا کرده و یا به طور کلی از بین می رود . در حالی که این مساله در  کسانی که انعطاف پذیری در برابر استرس در آنها کم است حتی با داشتن آمادگی جسمانی اثر متفاوتی بر بدن خواهد گذاست .

این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله قلب (Heart) به چاپ رسیده است .