نهادینه شدن اقتصاد دانش بنیان نیازمند تغییر فرهنگ اقتصاد نفتی است

سورنا ستاری در همایش سیاست های فناوری و نوآوری در برنامه ششم توسعه، افزود: اگر بخواهیم اقتصاد دانش بنیان را در کشور پایه ریزی و مشکلات اقتصاد دانش بنیان را رفع کنیم باید فرهنگ اقتصاد مبتنی بر نفت از کشور رخت بندد.

وی با اشاره به ویژگی های اقتصاد مبتنی بر نفت، گفت: در این نوع فرهنگ اقتصادی حتی دانشگاه ها و پژوهشکده ها تنها به گرفتن دانشجو و دادن مدرک اکتفا کرده و بدون خروجی نیز صد درصد بودجه دولتی دریافت می کنند.

وی با بیان اینکه، دادن پول بلاعوض بزرگترین سم برای کار تجاری محسوب می شود، بر ایجاد اکوسیستم خلاقیت و نوآوری در کشور تاکید کرد و گفت: باید به جایی برسیم که نه تنها استخدام دولتی ارزش نباشد بلکه پیرامون رفع همه مسائل و مشکلات کشور شرکت های تجاری تأسیس و حتی برای رفع معضلات زیست محیطی در کشور نیز کسب و کار ایجاد شود.

معاون علمی و فنآوری رئیس جمهور، پایه هرگونه کسب و کار در اقتصاد دانش بنیان را منوط به پژوهش دانست و با بیان اینکه، انجام پژوهش درآمد را نیز افزایش خواهد داد، افزود: هیچ سرمایه گذاری مهمتر از سرمایه گذاری در پژوهش نیست.

وی با تاکید بر اینکه، دولت بایستی سکاندار امور پژوهشی در کشور باشد نه پارو زن، به وجود قوانین زیاد در کشور از جمله حمایت از شرکت های دانش بنیان اشاره کرد و گفت: متاسفانه با وجود اینکه نوآوری های بسیار مناسبی در این حوزه وجود دارد، هنوز موفق به عملیاتی کردن قوانین مربوطه نشده ایم.

ستاری همچنین هدف دار نبودن پژوهش در کشور را از جمله معضلات حوزه پژوهش کشور دانست و گفت: مشتری پژوهش معلوم نیست و نمی دانیم پروپوزالی که تهیه می کنیم قرار است تحویل چه کسی داده شود.

معاون علمی و فنآوری رییس جمهور با بیان اینکه، در ستاد نانو تنها 30 نفر مشغول به کار هستند، اظهار داشت: این در حالی است که 90 شرکت در کشور از این ستاد تغذیه می شوند.

وی با تاکید بر اینکه، دولت باید در حوزه پژوهش تنها سیاست گذار باشد، افزود: وظیفه دولت هزینه کردن در حوزه پژوهش است و البته دست دولت برای این گونه هزینه کردن ها باید باز باشد.

معاون علمی و فنآوری رئیس جمهور با بیان اینکه در کشور قوانین مناسب و خوبی وجود دارد، تصریح کرد: قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان از این قانون هاست اما هنوز به طور کامل در زمینه اجرای آن موفق عمل نکرده ایم.

ستاری از اعلام آمادگی معاونت علمی رئیس جمهوری برای همکاری با مجلس به منظور اصلاح فرهنگ نفتی خبر داد و گفت: ما آمادگی داریم که در بحث نوشتن قوانین به منظور رفع مشکل بزرگ فرهنگی و اصلاح فرهنگ نفتی با مجلس همکاری داشته باشیم.

همایش سیاست های علم و فناوری در برنامه ششم توسعه در راستای تبیین الزامات سیاست فناوری و نوآوری در برنامه ششم توسعه و تحقق سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری در خصوص علم فناوری از طریق انسجام بخشی در سیاستگذاری، برنامه ریزی و نظارت راهبردی در حوزه علم و فناوری روز سه شنبه با حضور وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات، وزیر جهاد کشاورزی، رییس مرکز پژوهش های مجلس و معاون فناوری رییس جمهور در محل ساختمان مشروطه مجلس برگزار شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا