چگونگی انتقال راکت های فضا پیما ؛ پیش از آغازماموریت

راکت های فضاپیما که وظیفه اصلی انتقال ماهواره ها و فضاپیماهای مختلف را از سطح زمین به مناطق مختلف مداری بر عهده دارند ، دارای طراحی پیچیده و بسیار دقیقی هستند. باید توجه داشت که در بسیاری از مواقع این راکت ها در محلی غیر از محل اعزام به ماموریت ساخته شده و باید طی عملیات دقیق و مهندسی شده ای به سکوی پرتاب هدایت شوند.

به تازگی سازمان فضایی چین به منظور استفاده از نسل جدید راکت های فضاپیمای لانگ مارچ 7 اقدام به انتقال این راکت از پایگاه تیانجین در شمال این کشور به مقصد مرکز فضائی هاینان کرده است.

این عملیات نیازمند برنامه ریزی بسیار منسجمی است تا در مسیر انتقال و حرکت این راکت ، کوچکترین آسیبی به بدنه و سیستم های مختلف ناوبری و کنترل ان وارد نشود. به تازگی سازمان فضایی چین به منظور استفاده از نسل جدید راکت های فضاپیمای لانگ مارچ 7 اقدام به انتقال این راکت از پایگاه تیانجین در شمال این کشور به مقصد مرکز فضائی هاینان کرده است.

در همین رابطه لی هونگ مدیر موسسه پژوهشی راکت های ماهواره بر که از  شرکت های زیر مجموعه آکادمی علوم چین به شمار می رود ، اعلام کرد: هشت سال زمان برای طراحی و ساخت نسل جدید راکت فضاپیمای Long March-7 صرف شده است و این فضاپیما قادر به انتقال محموله هائی با وزن سیزده و نیم تن به لایه های پائینی مدار زمین بوده همچنین قادر به حمل محموله هائی با وزن پنج و نیم تن به فاصله 700 کیلومتری زمین خواهد بود .

بر اساس گزارش های رسمی منتشر شده در این رابطه ؛ طراحی و ساخت راکت های ماهواره بر لانگ مارچ – 6 نیز پیش از این توسط آکادمی فناوری های فضائی شانگهای Shanghai Academy of Spaceflight Technology  و با همکاری شرکت علوم و فناوری فضائی چین China Aerospace Science and Technology Corporation انجام شده است .

در این گزارش تصویری به مشاهده چگونگی برنامه ریزی و انتقال این راکت ها پرداخته و همچنین نمونه آماده پرواز آن ها نیز قابل مشاهده است.

منبع: xinhuanet

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا