پروژه بلند پروازانه هاوکینگ جهت اکتشاف سایر منظومه ها

به تازگی استفان هاوکینگ ، کیهان شناس مشهور و یوری میلنر ، تاجر و میلیاردر مشهور روسی قرارداد همکاری را امضا کرده اند که بر اساس آن قرار است ماجراجویانه ترین اکتشاف فضائی تاریخ بشریت انجام شود.

پروژه استار شات در حقیقت طراحی ناوگانی پژوهشی با مهندسی دقیق و پیشرفته است که می تواند با سرعتی معادل بیست درصد سرعت نور حرکت کرده و به تصویر برداری و جمع آوری داده های علمی و ارسال آن ها از  منظومه آلفا قنطروس به سیاره زمین اقدام کند.

بر اساس گزارش های منتشر شده در این رابطه ، ارزش پروژه فوق ، 100 میلیون دلار تخمین زده شده و بر اساس آن قرار است فضاپیمایی به نام استار شات به معنی شهاب سنگ به بررسی و اکتشاف منظومه آلفا قنطروس یا Alpha Centauri اعزام شود. در حقیقت منظومه فوق الذکر یک ستاره دو قلو محسوب می شود که یک کوتوله سرخ با نور کمتری آن ها را همراهی می کند. فاصله آلفا قنطروس تا خورشید در حدود 37/4 سال نوری است. دلیل اصلی انتخاب این منظومه برای مطالعه ، امکان بالای وجود شرایط میزبانی حیات در آن عنوان شده است .

پروژه استار شات در حقیقت طراحی ناوگانی پژوهشی با مهندسی دقیق و پیشرفته است که می تواند با سرعتی معادل بیست درصد سرعت نور حرکت کرده و به تصویر برداری و جمع آوری داده های علمی و ارسال آن ها از منظومه آلفا قنطروس به سیاره زمین اقدام کند. پیش بینی می شود این فضاپیما تنها بیست سال پس از اعزام به ماموریت ، به منظومه آلفا قنطروس رسیده و نخستین تصاویر خود را از این منظومه همسایه برای دانشمندان ارسال کند.

در حقیقت اندیشه ساخت فضاپیماهای پژوهشگر که قادر به حرکت در فواصل بین سیارات ، منظومه ها و کهکشان ها باشد ، یکی از سوژه های مورد توجه فیلمسازان و طرفداران سینما بوده و  خبرگزاری تاس در یک گزارش تصویری به معرفی برخی از مهمترین و مشهور ترین این فضاپیماها که پیش بینی می شود طرح  فضاپیمای استار شات نیز شبیه یکی از این موارد باشد، پرداخته است. این فضاپیماها در فیلم هایی همچون نگهبانان کهکشان  Guardians of the galaxy،  Pitch Black و Serenity ، بیگانه و مجموعه جنگ ستارگان مورد استفاده قرار گرفته اند.