شناسایی فوران‌های آتشفشانی قدیمی با کمک علم اقتصاد فراهم شد

زمانیکه کوه تامبورا (اندونزی) در سال 1815 فوران کرد، حجم عظیمی از گرد و غبار و ذرات معلق سولفات با نیرویی بسیار قوی وارد استراتوسفر شدند. انتشار ذرات معلق در اطراف کره زمین باعث سرد شدن سیاره، اختلال در کشاورزی و ایجاد وضعیتی موسوم به " سال بدون تابستان " شد.

امکان مطالعه توصیفات قدیمی در خصوص فورانهای عظیمی مانند تامبورا و آنالیز رسوب خاکستر به جای مانده در یخهای قطبی برای دانشمندان وجود دارد، اما برآورد تأثیر آب و هوایی فورانهای گذشته، بسیار دشوار است.

این روش ابتکاری شامل ترکیب روش‌های آماری مورد استفاده در اقتصاد با دو علم آتشفشان شناسی و آب و هوا است که به شناسایی فوران‌های قدیمی و بررسی تأثیرات آنها بر آب و هوای زمین کمک می کند.

تیمی متشکل از یک هواشناس از دانشگاه کلمبیا، متخصص آتشفشان شناسی از دانشگاه گوتنبرگ و اقتصاددان از دانشگاه آکسفورد، روشی آماری جدیدی را ابداع کرده اند که شناسایی فورانهای قدیمی را امکانپذیر می کند.

این روش ابتکاری شامل ترکیب روشهای آماری مورد استفاده در اقتصاد با دو علم آتشفشان شناسی و آب و هوا است که به شناسایی فورانهای قدیمی و بررسی تأثیرات آنها بر آب و هوای زمین کمک می کند.

از این طریق، امکان تمایز قایل شدن بین تأثیر فورانهای آتشفشانی بر آب و هوای کره زمین با تنوع تصادفی آب و هوا فراهم شده و درک دانشمندان از اثر ذرات معلق بر درجه حرارت بهبود پیدا می کند.

دکتر سمردن، از اعضای رصدخانه زمین در دانشگاه کلمبیا تأکید میکند: در جدول دمایی دورههای مختلف، فراز و نشیبهایی دیده می شود؛ برخی اوقات تغییرات دمایی عجیبی شناسایی می شوند که با پیشبینیها همخوانی ندارند و این مسأله می تواند ناشی از یک فوران عظیم آتشفشانی باشد.

در روش جدید، از شاخص اشباع (indicator saturation) استفاده میشود؛ اندازه v یا بزرگی شاخص سرما در جدول دمایی، مرتبط با تأثیر فورانهای آتشفشانی بوده و درنهایت، اندازه و محل فوران را مشخص می کند.

روش آماری جدید، به درک بهتر از رویدادهای ناشناخته و نامشخص کمک کرده و پیشبینی از شوکهای ناگهانی و تغییرات غیر منتظره را ارتقاء می دهد؛ این روش همچنین از کاربردهای علمی گسترده ای برخوردار بوده و می تواند برای کنترل آلودگی هوا، کالیبره کردن مدلهای آب و هوایی و حتی ارزیابی پیشبینیهای ارائه شده توسط بانکهای مرکزی مورد استفاده قرار بگیرد.

نتایج این مطالعه در شماره اخیر مجله Economic Surveys منتشر شد.

 

منبع: Phys.org

ترجمه: معصومه سوهانی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا