زندگی امن و هوشمند با محصولات دانش بنیان

سیناپرس: احمد پازوکی، یکی از محققان این شرکت دانش بنیان در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری سینا درباره طرح لرزه نگار هوشمند دیجیتال با قابلیت پیش بینی و اعلام وقوع زمین لرزه گفت: این دستگاه دارای یک سنسور شتاب 3 جهته است و شتاب وارد شده به دستگاه را از سه جهت X، Y و Z اندازه گیری می‌کند و روی نمایشگر

بارگراف(سیستمی برای نمایش میزان لرزه اندازه گیری شده) نمایش می‌دهد؛ نمایشگر در حالت معمولی رنگ سبز و هنگام هشدار و خطر به ترتیب رنگ نارنجی و قرمز را نشان می‌دهد.

وی درباره اهمیت و ضرورت ساخت چنین دستگاهی در کشور افزود: هم اکنون چنین دستگاهی نه تنها در ایران بلکه در جهان نیز وجود نداشت که بتواند زمین لرزه یا شتاب‌های ممکن را هشدار دهد. ایران نیز کشور زلزله خیزی است و کلان شهری مانند تهران که 3 منطقه گسل اصلی دارد بنابراین ساخت چنین دستگاه هشدار دهنده برای مناطق کشور به ویژه شهر تهران از اهمیت زیادی برخوردار است.

 وی پشتیبانی از پروتکل شبکه(TCP­IP قابل استفاده در شبکه‌های هوشمند خانگی، امکان اتصال تجهیزات جانبی مانند سنسورهای مختلف، کنترل در و…، قابل اتصال به پورت یو اس بی، امکان ذخیره سازی اطلاعات به روی کارت حافظه را از جمله مزایای استفاده از این دستگاه عنوان کرد و گفت: این دستگاه در سیستم‌های خانگی برای هشدار وقوع زمین لرزه، قطع شیر گاز، تست ارتعاش در صنعت، تست شتاب در صنایع هوایی و قطع دستگاه‌ها در صورت بروز سوانح در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی اظهار کرد: این دستگاه حدود 2 ماه پیش به ثبت رسیده و به امید خدا در آینده نزدیک به ثبت بین المللی و تولید انبوه می‌رسد.

اعلام میزان ذرات معلق خانه از طریق پیامک

سیستم هوشمند سنجش و اعلام میزان گرد و غبار و ذرات معلق از طریق سامانه پیام کوتاه از دیگر طرح‌های این شرکت دانش بنیان است.

پازوکی درباره این سیستم هم گفت: این سیستم دارای سنسور مادون قرمز برای تشخیص ریزگردها، ذرات معلق و گرد و غبار است. میزان ذرات معلق توسط نمایشگر بارگراف نمایش داده می‌شود.

به گفته وی هدف اصلی از اجرای آن پیش بینی و هشدار میزان آلاینده‌های هوا برای بیماران قلبی، ریوی و کودکان کم سن و سال است.

وی عنوان کرد: این دستگاه در منازل برای کسانی که از بیماری‌های تنفسی رنج می‌برند و مراکز صنعتی( برای هوشمند سازی سیستم تهویه و هواکش‌ها)، مراکز تحقیقاتی( برای سنجش میزان آلایندگی گردو غبار) کاربرد دارد.

وی افزود: این دستگاه قابل اتصال به پورت یو اس بی است وامکان ذخیره سازی اطلاعات روی کارت حافظه و اتصال تجهیزات جانبی مانند سنسورهای مختلف، کنترل در و… در این دستگاه نیز وجود دارد.

وی اظهار کرد: یکی از قابلیت‌های این سیستم اعلام میزان گرد و غبار از طریق پیام کوتاه است. اغلب بیماران قلبی- ریوی بنابر تجویز پزشک معالجه شان برای مدتی از شهرهای آلوده به مکان‌های خوش آب و هوا سفر می‌کنند. افراد می‌توانند با استفاده از این دستگاه می توانند تنها با دادن پیامک از میزان آلودگی منزل و شهرشان مطمئن شوند و در صورت سلامت و مساعد بودن هوا محیط، بار دیگر به شهرشان برگردند.  

وی گفت: این طرح هم هنوز به ثبت اختراع نرسیده و در مرحله ثبت داخلی و بین المللی و تولید انبوه است.

سیستمی برای اندازه گیری مواد پرتو زایی در محیط آبی

طراحی و ساخت سیستمی برای اندازه گیری مواد پرتو زایی در محیط آبی از دیگر طرح‌های این شرکت است.

وی درباره این طرح گفت: این دستگاه برای اندازه‌گیری مواد پرتوزای در محیط‌های آبی به خصوص هنگام حرکت زیردریایی‌ها در محیط های آبی و همچنین اندازه گیری گاز انتشار یافته در دریا برای پیش بینی زمین لرزه کاربرد دارد.

وی امنیت مرزهای آبی کشور در برابر ورود مواد پرتوزا، شناسایی معادن مواد پرتوزای موجود در بستر دریا، شناسایی گسل‌های زیر آب و پیش بینی وقوع زلزله از جمله مزایای استفاده از این نوع دستگاه عنوان کرد و درباه این نوع سیستم‌ها گفت: امروزه طیف سنجی گاما برای شناسایی هسته‌های پرتوزای طبیعی و مصنوعی در محیط های آبی طی سال‌های اخیر گسترش یافته است. روش معمول استفاده از آشکارساز یدور سدیم برای اندازه گیری‌های طولانی مدت هسته‌های پرتوزا در زیر آب است که دارای بازده خوب و قیمت ارزان است اما از مشکلات این سیستم‌ها ضد آب کردن کامل دستگاه( به دلیل حساسیت آشکار ساز یدور سدیم به رطوبت) برای استفاده طولانی مدت، تغییر در تابع پاسخ آشکار ساز و محل طیف ایجاد شده است که مدرج کردن دوره ای می‌طلبد.

وی تصریح کرد: همچنین برای اندازه گیری پرتوزایی سطح پایین در اعماق دریا و بی‌سیم کردن سیستم نیاز به الکترونیک خاصی است.

وی افزود: هدف از این پروژه به دست آوردن بهترین ماده برای ضد آب کردن سیستم به وسیله شبیه سازی با کد MCNP و نرم افزار ansys و پوشش سیستم موجود با ماده بهینه به دست آمده و مقایسه نتایج تجربی با شبیه سازی‌هاست. نحوه ضد آب کردن به صورت ایجاد لایه‌ای با حداقل ضخامت ممکن در سطح سیستم خواهد بود و روش ایجاد آن بستگی به جنس ماده به دست آمده از شبیه سازی‌ها خواهد داشت.

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا