ابداع ابزاری که نیاز به حیوانات آزمایشگاهی را برطرف می سازد

به گزارش ایرنا از هلث، محققان دانشگاه برکلی در آمریکا این ابزار را که قلب انسان بر روی یک تراشه نام دارد با استفاده از عضلات واقعی قلب انسان ابداع کردند. این ابزار به آزمایش اثرات داروهای قلبی کمک می کند.تراشه ای که عضله قلب بر روی آن قرار دارد تنها یک اینچ (2.54 سانتی متر) طول دارد و جنس آن از سیلیکون است . روی این تراشه یک قطعه کوچک از عضله قلب قرار دارد که دقیقا همانند ماهیچه قلب که درون بدن یک انسان زنده قرار دارد به داروهای قلبی عروقی واکنش نشان می دهد.

محققان این عضله قلب را با رشد سلول های بنیادی انسان بزرگسال در محیط آزمایشگاه درست کردند.کوین هیلی استاد مهندسی پزشکی دانشگاه برکلی که ریاست این گروه محققان را بر عهده داشت، می گوید: در نهایت این تراشه ها را می توان جایگزین استفاده از حیوانات برای غربالگری بی خطری و تاثیر داروها کرد.

مشکل استفاده از حیوانات برای آزمایش دارو تنها به نگرانی های اخلاقی بازنمی گردد بلکه مشکلات فیزیولوژیکی نیز در این میان مطرح است؛ بطوریکه داروهایی که برای انسان طراحی شده اند ، اثر مشابه ای بر روی گونه ای که از لحاظ بیولوژیکی با انسان متفاوت است، نخواهند داشت.وی افزود: همچنین برای ابداع یک دارو بطور متوسط حدود 5 میلیارد دلار هزینه می شود و 60 درصد آن ناشی از هزینه های مرحله تحقیق و توسعه است.

این در حالی است که با استفاده از یک الگوی طراحی شده از یک ارگان انسانی می توان به اندازه قابل توجهی در هزینه ساخت یک دارو صرفه جویی کرد.این مطالعه در مجله journal Scientific Reports منتشر شده است.