صنعت فضایی کشور در آستانه یک جهش جدی قرار دارد

 دکتر محمد فرهادی در پیامی به مناسبت افتتاحیه چهاردهمین کنفرانس انجمن هوا فضای ایران تاکید کرد: فناوری های مختلف هوا فضا از جمله آخرین پیشرفت های بشر در علوم و فنون است و همانطور که در سند جامع توسعه هوا فضای کشور مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی آمده است این فناوری کاملا دانش بنیان بوده و از منظر اسناد بالادستی بعنوان یکی از اهداف بخش نظام علم و فناوری، نقش موثری در توسعه دیگر فناوری های الویت دار کشور دارد.

در این پیام که توسط معاون وزیر علوم و رییس سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران قرائت شده آمده است: در بخش فضا در حال حاضر بیش از 50 کشور دنیا دارای ماهواره مستقل بوده و 9 کشور همسایه ایران نیز جز آن ها هستند.
در ادامه این پیام آمده است: درآمد زایی 300 میلیارد دلاری فناوری فضایی نشان از توسعه روزافزون آن در حوزه های مختلف نظامی و غیرنظامی دارد و البته جمهوری اسلامی ایران با پرتاب ماهواره امید و استقرار آن در فضا جز ده کشور دارای فناوری ساخت و پرتاب ماهواره قرار گرفته است.

فرهادی در ادامه پیام خود تصریح کرده است: اگر به رشد سریع مخابرات ماهواره ای، مشاهده زمین از فضا، ناوبری، مسائل زیست محیطی و پیش بینی زلزله از طریق سامانه های فضایی توجه شود لزوم سرمایه گذاری هر چه بیشتر در این حوزه احساس خواهد شد. وی در این پیام ضمن یادآوری نگاه ویژه وزارت علوم به حوزه تحقیقات فضایی افزوده است: برخی از موفقیت های وزارت علوم در حوزه فضا شامل طراحی و ساخت ماهواره مخابراتی حرفه ای مصباح، ماهواره های دانشجویی نوید و امید ساخت دانشگاه علم و صنعت ایران، ماهواره آت ست (دانشگاه امیرکبیر) و ماهواره شریف ست (دانشگاه صنعتی شریف) هر کدام تکمیل کننده بخشی از فناوری فضایی هستند.

در این پیام همچنین از ماهواره در دست ساخت زلزله شناسی آیات در سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران و تربیت چند هزار نیروی انسانی در دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی کشور به عنوان دیگر فعالیت های وزارت علوم در حوزه هوا فضا یاد شده است.

فرهادی در پیام خود از نهادینه شدن حمل و نقل هوایی و توسعه پایدار فناوری هوایی بعنوان یک ضرورت کشور یاد کرده و از دانشگاه ها و مراکز پژوهشی درخواست کرد با ایجاد ساز وکارهای مناسب شرایطی فراهم آورند که صنعت هوایی کشور از وابستگی خود کاسته و شرایطی فراهم کنند تا بر چالش هایی از قبیل تحریم غلبه کنیم.

چهاردهمین کنفرانس انجمن هوا فضای ایران از امروز 19 اسفنده ماه در سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران گشایش یافته است که به مدت سه روز ادامه خواهد داشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا