لزوم افزایش بودجه پژوهشی محیط زیست

دکتر سعید پورعلی؛ معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در نشست خبری سومین گردهم آیی گروه های دانشجویی حامی محیط زیست که در ساختمان جهاد دانشگاهی برگزار شد، اظهار کرد: اوج توجه نظام جمهوری اسلامی به بحث حفاظت از محیط زیست را در اصل پنجاهم قانون اساسی می توان مشاهده کرد. در قوانین کشور، حفاظت از محیط زیست یک وظیفه عمومی تلقی شده است و هرگونه آلوده کردن محیط زیست هم جرم به شمار می آید.

وی با اشاره به توجه جدی به مقوله حفظ محیط زیست در برنامه ششم توسعه، تصریح کرد: امروز کشور ما با مسایل زیست محیطی مهمی دست به گریبان است که از مهم ترین آنها می توان به آلودگی هوا، پدیده ریزگردها، کمبود و آلودگی آب، زمین خواری، حمله به گونه های حیوانی در شرف انقراض، مداخله در زیستگاه ها و… اشاره کرد.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با بیان اینکه رتبه ایران در شاخص عملکرد محیط زیست  مطلوب نیست، گفت: محول کردن بحث حفاظت از محیط زیست به یک دستگاه معقول و منطقی نیست، ضمن اینکه این کار به تنهایی از عهده یک سازمان بر نمی آید.

پورعلی با بیان اینکه در برنامه های فرهنگی، پژوهشی و آموزشی جهاد دانشگاهی، توجه به محیط زیست یک امر مهم و اساسی است، خاطرنشان کرد: تاسیس پژوهشکده محیط زیست در جهاد دانشگاهی گیلان، انتشارات کتاب های محیط زیستی در جهاد دانشگاهی مشهد و نیز برگزاری گردهم آیی گروه های دانشجویی حامی محیط زیست، نشان از عزم جدی جهاد دانشگاهی برای همکاری با سازمان حفاظت محیط زیست دارد.

وی از برگزاری اردوهای دانشجویی آشنایی با زیست بوم در آینده ای نزدیک خبر داد و عنوان کرد: در این راستا بازدید از 16 پارک ملی، 12 اثر طبیعی ملی، 33 پناهگاه حیات وحش و 94 منطقه حفاظت شده پیش بینی شده است.

بودجه پژوهشی محیط زیست کافی نیست

در بخش دیگری از این نشست، دکتر مهناز مظاهری؛ معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست، با بیان اینکه ارتقای سطح آگاهی، آموزش، فرهنگ سازی و فعالیت‌ های پژوهشی نقش مهمی در رفع مشكلات محیط زیست دارد، اظهار کرد: خوشبختانه در حال حاضر موضوعات مختلف پژوهشی به حوزه محیط زیست ورود پیدا كرده‌ اند.

در قوانین کشور، حفاظت از محیط زیست یک وظیفه عمومی تلقی شده است و هرگونه آلوده کردن محیط زیست هم جرم به شمار می آید

وی با انتقاد از کمبود بودجه پژوهشی حوزه محیط زیست، تصریح کرد: در دو سال گذشته، به دلیل كمبود بودجه، توجه لازم به امر پژوهش در حوزه محیط زیست نشده است و انتظار می‌رود كه در این زمینه اهتمام بیشتری صورت بگیرد.

مظاهری با اشاره به اولویت های پژوهشی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: هم اینک اولویت های پژوهشی سازمان در 5 دسته محیط زیست انسانی، طبیعی، دریایی، حقوق محیط زیست و آموزش و فرهنگ محیط زیست تدوین شده است.

معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست در بخش دیگری از سخنانش، بر حمایت از پایان نامه های دانشگاهی با موضوع محیط زیست تاکید و اظهار کرد: پایان نامه های کارشناسی ارشد با موضوع محیط زیست از 3 میلیون تومان و پایان نامه های دکتری از 6 میلیون تومان کمک برخوردار خواهند شد. البته اگر پایان نامه های دکتری توان حل یکی از معضلات حوزه محیط زیست را داشته باشند، تا جایی که ممکن باشد میزان این کمک افزایش خواهد یافت.

گفتنی است سومین گردهم آیی گروه های دانشجویی حامی محیط زیست از 21 تا 23 اردیبهشت به میزبانی استان لرستان و با حضور حدود 100 گروه دانشجویی برگزار خواهد شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا