ابعاد مختلف کاهش جمعیت، تولیدمثل و فرزندپروری، به گفت وگو گذاشته می شود

خانم دکتر کبری خزعلی، رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست خبری­ که به مناسبت روز ملی جمعیت برگزار شد، از برگزاری کمپینی ملی به مناسبت هفتۀ «خانواده، تولیدمثل و فرزندپروری» در 26 تا 31 اردیبهشت خبر داد.

به گفته وی در این کمپین ملی که برای نخستین بار در کشور برگزار می­شود، صاحب­نظران و متخصصان درباره­ی ابعاد مختلف جمعیت و اقتصاد پویا، خانواده سالم، حفظ کرامت سالمندان، حمایت از زوج­های نابارور، حفظ باروری و عوامل تهدیدکنندۀ آن، سلامت باروری و افزایش نسل سالم و فرزندپروری به گفت­وگو می­پردازند.

وی درباره تغییر سیاست­های جمعیتی از سال 90 گفت: مطالعات جمعیتی نشان داد که کشور به سمت کاهش جمعیت غیرمتعادل پیش می­رود. تمام کشورهای دنیا حداکثر ظرف ده تا پانزده سال سیاست­های جمعیتی خود را متناسب با افق آینده تغییر می­دهند. در کشور ما نیز باید تغییرات جمعیتی و عواقب آن به صورت صحیح به اطلاع مردم برسد تا افراد جامعه با آگاهی درباره­ی تغییر این روند تصمیم­گیری کنند.

دکتر خزعلی، مهندسی معکوس برای پیشگیری از شدت کاهش جمعیت در ایران را ضروری خواند و گفت: به پیشنهاد سازمان ثبت احوال و همت شورای عالی انقلاب فرهنگی امسال برای نخستین بار شاهد ثبت روز ملی جمعیت در تقویم بوده­ایم.

وی این نام­گذاری را در راستای رصد مستمر تغییر سیاست­های جمعیتی در کشور عنوان کرد و افزود:با توجه به ابلاغ برنامه­های جامع افزایش جمعیت، دستگاه­ها و سازمان­ها موظفند که زیرساخت­های لازم اقتصادی و اجتماعی را برای تغییرات جمعیتی در کشور را فراهم کنند.

رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی، عمده­ترین مشکلات مرتبط با سرعت روند کاهش جمعیت در ایران را بحث­های فرهنگی اعلام کرد و افزود: باید دربارۀ علل گسترش تک فرزندی، به تأخیر انداختن ازدواج و تمایل به فرزند کمتر، تحقیقات فرهنگی صورت گیرد.

وی نام­گذاری هفته «خانواده، تولیدمثل و فرزندپروری» را اقدامی برای گفتمان­سازی فرهنگی و اجتماعی در جامعه دانست.

گفتنی است یکی از برنامه­های این هفته بررسی رایگان وضعیت باروری است. زوج­هایی که تمایل دارند از مشاورۀ رایگان مراکز درمان ناباروری کشور استفاده کنند، می­توانند برای ثبت­نام به سایت: www.Bamaan.ir مراجعه نمایند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا