کاهش نرخ باروری در ایران نگران کننده است

وی در این باره گفت: یکی از شاخص­های جمعیتی رشد موالید در کشور است. این روند در حال حاضر به 3/2 درصد کاهش یافته و نسبت به سال 93 که 2/4 درصد بوده است، شاهد کاهش حدود 2 درصدی هستیم.

دکتر محزون، نرخ فرزندآوری در بالای 40 سال را که مربوط به تولد اولین نوزاد مادران بالای 40 سال می­شود، 40 درصد ذکر کرد و افزود: این موضوع به جز این که می­تواند سلامت مادر و فرزندش را به مخاطره بیندازد، به علت کاهش شانس باروری زنان در سنین بالا، تبعات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی خاص ایجاد می­کند.

به گفته­ی وی در سال 94، 89 درصد مادران در سن 19 تا 37 سال صاحب نخستین فرزند شده­اند و سن متوسط مادری در کشور 4/28 بوده است.

وی تغییر دیگر جمعیتی در کشور را مربوط به زمان­بندی ولادت­ها دانست و گفت: در سال 89، 7/24 درصد از زوج­ها در پنج سال دوم ازدواج صاحب فرزند شده­اند که این میزان در سال 94 به 3/29 درصد رسید.

دکتر محزون با هشدار دربارۀ کاهش شاخص­های جمعیت در کشور تصریح کرد: در برخی از استان­ها مانند گیلان رشد جمعیت به 4/3 رسیده است و اگر این روند ادامه پیدا کند، شاهد پیر شدن تدریجی جمعیت ایران خواهیم بود.

مدیر کل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور، دربارۀ کاهش نرخ باروری گفت:نرخ باروری هم اکنون در ایران 7/1 تا 8/1 است. اما اگر همچنان به سمت تک فرزندی برویم، نرخ باروری به سمت 1 می­رود. بدین ترتیب پیش­بینی می­شود در سال 1415 جمعیت به 84 میلیون برسد و پس از آن روند کاهش آغاز شود. اما حتی اگر همین نرخ رشد جمعیت ثابت بماند، باز در حالت خوشبینانه بعد از ده سال تأخیر، رشد جمعیت با این نرخ باروری متوقف خواهد شد.

دکتر محزون بر ضرورت سیاست­گذاری­های صحیح برای افزایش جمعیت تأکید کرد و گفت: اگر سیاست­گذاری­ها به این سمت برود که سطح جانشینی به 1/2 تا 5/2 برسد، می­توانیم امیدوار باشیم که تا سال 1430 رشد جمعیت منفی نخواهیم داشت.

دکتر محزون برگزاری هفته و کمپین ملی «خانواده، تولید مثل و فرزندپروری» در تاریخ 26 تا 31 اردیبهشت را اقدامی مثبت ارزیابی کرد و خاطر نشان کرد: این فرصتی مناسب است که متخصصان و صاحب­نظران به بحث و اطلاع­رسانی دربارۀ ابعاد مختلف سیاست­های جمعیتی و سلامت باروری بپردازند و مردم را نسبت به عوارض کاهش نرخ باروری، بالا رفتن سن ازدواج و فرزندآوری و درمان­های موجود ناباروری که مشکل 20 درصد از زوج­های در سنین باروری است، آگاه کنند.

گفتنی ­است یکی از برنامه ­های هفته­ی ملی جمعیت که به نام «خانواده، تولیدمثل و فرزندپروری» نام­گذاری شده است، بررسی رایگاه وضعیت باروری است. زوج ­ها می­توانند برای ثبت نام و مشاوره رایگاه در مراکز درمان ناباروری سراسر کشور به آدرس www.Bamaan.ir مراجعه کنند.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا