مادران افسرده، بیشتر با فرزندان خود مخالفت می کنند

به گفته روان شناسان ، نوع خلق و خوی افراد در هنگام مواجه با دیگران نقش تعیین کننده ای در شکل گیری روابط داشته و هر کسی به خوبی در حین برقراری رابطه کلامی با دیگران می تواند دریابد که این تاثیر و تاثرات متقابل مثبت بوده و فرد از صحبت کردن با دیگری لذت می برد یا خیر؟

مادرانی که فاقد سابقه افسردگی هستند، از خود هماهنگی بیشتری در مواجه با فرزندان خود نشان داده و این موضوع شامل افزایش یا کاهش ضربان قلب در آن ها نیز می شد. این گروه از مادران در مقایسه با افراد دارای افسردگی در هنگام بحث در قسمت منفی مطالعات دارای تنش کمتری با فرزندان خود بودند.

پژوهشگران در مطالعات اخیر خود دریافتند که مادران غمگین و کسانی که افسردگی بر رابطه بین آن ها و فرزندانشان تاثیر گذاشته است، توانائی درک متقابل کمتری داشته و به نسبت سایر والدین ، دارای مشکلات تعاملی بیشتری با فرزندان خود هستند.

در همین رابطه براندون گیب ، از پژوهشگران ارشد این تیم تحقیقاتی و استاد دانشگاه بینگهامتون ایالات متحده آمریکا اعلام کرد : هدف اصلی ما از انجام این پژوهش ، بررسی ساختار فیزیولوژی والدین و تاثیر افسردگی بر شکل دهی روابط بین مادران و فرزندان است.

محققان در این مطالعات اقدام به بررسی ضربان قلب و عملکرد اعضای بدن و همچنین میزان مشارکت کودکان در فعالیت های اجتماعی کرده و به همین منظور کودکان بین 7 تا 11 سال مورد توجه قرار گرفتند . در جامعه مورد بررسی قرار گرفته ، 44 مورد دارای سابقه افسردگی درخانواده بوده و  50 نفر نیز هیچ نوع سابقه خانوادگی از افسردگی نداشتند. پژوهشگران در مطالعات فوق الذکر این افراد را در موقعیت های مختلف مثبت و منفی قرار داده و واکنش های آن ها را ثبت کردند.

در نخستین دور از مشاجرات و بحث های پیش آمده ، مادر و فرزند به اتفاق یکدیگر اقدام به برنامه ریزی برای یک سفر تفریحی و گذراندن تعطیلات کرده و در بخش دوم گفتگوهای طراحی شده ، از این افراد درخواست شد که برنامه ای دقیق برای انجام تکالیف مدرسه در کنار تماشای تلوزیون و استفاده از کامپیوتر در طول روز داشته باشند و همچنین به مشکلات موجود در مدرسه نیز توجه کنند.

نتایج به دست آمده از این مطالعات نشان می دهد که مادرانی که فاقد سابقه افسردگی هستند، از خود هماهنگی بیشتری در مواجه با فرزندان خود نشان داده و این موضوع شامل افزایش یا کاهش ضربان قلب در آن ها نیز می شد. این گروه از مادران در مقایسه با افراد دارای افسردگی در هنگام بحث در قسمت منفی مطالعات دارای تنش کمتری با فرزندان خود بودند.

در همین رابطه مری وودی سرپرست این تیم تحقیقاتی اعلام کرد : ما در مطالعات خود دریافتیم که مادران فاقد افسردگی ، دارای توانائی تطبیق پذیری بیشتری با فرزندان خود هستند و این موضوع حتی در برخی ساختار های فیزیکی آن ها از جمله ضربان قلب نیز دیده می شود. در حالی که در مادران دارای افسردگی ، این موضوع مشاهده نشده و هنگامی که یکی از طرفین (مادر یا فرزند) به موضوعی توجه نشان می دهد، طرف مقبال واکنش منفی داشته و مخالفت می کند. در نتیجه این افراد بر اثر بحث به وجود آمده ؛ غمگین تر می شوند.

شرح کامل این مطالعات و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی روان شناسی و روانپزشکی کودکان Journal of Child Psychology and Psychiatry منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

ترجمه:  فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا