کنفرانس انجمن هوافضاي ايران برگزار مي‌شود

دكتر غلامرضافراهاني، دبير اجرايي چهاردهمين کنفرانس انجمن هوافضاي ايران پيام خود را به اين شرح اعلام كرد: این همایش فرصتی برای ارائه آخرین دستاوردها و یافته‌های علمی و پژوهشی و محلی براي مبادله تجربیات علمی و کاربردی پژوهشگران و جایگاهی برای به روزرسانی آموخته‌ها و آشنایی با افق‌های پيش‌رو در این حوزه تخصصی است.
به ياري خداوند متعال افتخار میزبانی چهاردهمين کنفرانس انجمن هوافضاي ايران در سال 1393 را پژوهشکده مخابرات و فناوري ماهواره سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با همکاری انجمن هوافضاي ايران دارد.
 از ویژگی‌های کنفرانس امسال، علاوه بر بخش ارائه مقالات علمی، وجود برنامه‌های متفاوت در بخش‌های جانبی مانند کارگاه، نمایشگاه، مسابقات ربات پرنده، سخنرانی و نشست‌های علمی است که برگرفته از نگاهی خاص به حوزه کاربرد است.
از آن جمله می‌توان به پيشنهاد برگزاری 42 کارگاه علمی كه برگزیدگان صنعت و دانشگاه در زمینه‌های مرتبط با کنفرانس ارائه داده‌اند، اشاره کرد.

تعریف زمینه‌های کنفرانس در هفت محور كليدي آیرودینامیک و پیشرانش، مکانیک پرواز و کنترل، سازه‌های هوافضایی، علوم و فناوری فضایی، مدیریت و مقررات صنایع هوافضایی و اویونیک و طراحی سامانه‌های هوافضایی و تبیین هر محور اشاره كرد كه در قالب چندین زیرمحور مرتبط انجام شده و بر این اساس ساختار کمیته علمی کنفرانس مشخص شده است.
در تمامی مراحل تعریف محورها و زیرشاخه‌های مزبور، تلاش شده تا حیطه‌های مشخص شده بتوانند فعالیت کلیه پژوهشگران و متخصصین عرصه هوافضا را پوشش داده و کنفرانس را به موقعیتی مناسب برای گردهمایی و انتقال تجارب فرهیختگان این عرصه تبدیل كند. ماحصل این فعالیت‌ها دریافت تعداد 799 مقاله پژوهشی پس از دو نوبت فراخوان از سوي دبیرخانه کنفرانس بوده است.

در حين دريافت مقالات همواره دبیرخانه کنفرانس با ایجاد ارتباط مستمر با نویسندگان  مقالات، تلاش كرده‌است تا نويسندگان مقالات  را در چگونگی ارسال مقالات با کیفیت مطلوب‌تر یاری رساند. بررسی مقالات هم‌زمان با دریافت اولین مقالات ارسالی آغاز و فرآیند ارزیابی هر یک از مقالات دریافتی به‌طور هم‌زمان توسط چندین داور صاحب‌نظر در زمینه مربوطه انجام شده است.

سرانجام پس از فرآیند داوری، جمع‌بندی نهایی انجام گرفته و تعداد 502 مقاله پذیرفته شد و در اولویت ارائه قرار گرفت که از اين تعداد 304 مقاله به‌صورت ارائه شفاهي و 198 مقاله به صورت ارائه پوستري پذيرش شدند.

در خصوص چگونگی تعیین اولویت مقالات، بر این نکته مهم تاکید می‌شود: همان‌گونه که در ارزیابی دروس دانشجویان از سوي اساتید، حساسیت‌ها و معیارهای متنوعی وجود دارد، تنوع سلایق و حساسیت داوران ارجمند این کنفرانس نیز در قرار گرفتن یا قرار نگرفتن مقالات در اولویت ارائه بی‌تاثیر نبوده است.

بر این اساس قرار نگرفتن برخی از مقالات در اولویت ارائه به هیچ روی به معنای خدشه در اعتبار علمی و فنی آنها نيست.
يكي از برنامه ­­های جانبی چهاردهمین كنفرانس انجمن هوافضا، ارائه دستاوردهای متخصصان و پژوهشگران دانشگاهی و مراكز پژوهشی و صنعتی كشور فعال در حوزه­­ی هوافضا در قالب برگزاری مسابقه با عنوان "ربات‌هاي پرنده با هدف ماندگاري بالا در ارتفاع متوسط" براي كشف و تشويق استعدادها و توانمندي‌هاي محققان علاقه­مند در راستاي عملياتي‌كردن ابتكارات خود در حوزه هوا و فضا است.

در اين مسابقه، پژوهشگران، دانشجويان و متخصصان آخرین دستاوردهاي فنی و راهكارهاي نو و ابتكاري در راستاي كاربردهاي استراتژيك و خدمات‌رساني هنگام بلاياي طبيعي و بحران مانند زلزله و سيل را در يك محيط علمي و فني به معرض نمايش گذاشته و با مبادله تجارب و اطلاعات خود، زمينه گسترش دانش فنی در اين حوزه را فراهم مي ­كنند.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا