راه اندازی دیوان محاسبات علمی درکشور ضروری است

 دکتر فتح الله امی در گفت وگو بایرنا در حاشیه دومین نشست هم اندیشی روسای پژوهشگاهها و مراکز پژوهشی اظهارکرد: کارکرد علمی دانشگاه ها، مراکز علمی و پژوهشی و فارغ التحصیلان مقاطع عالی در سراسر کشور می تواند مورد بررسی و نظارت این دیوان باشد.

وی با تاکید بر اینکه وجود یک دیوان محاسبات علمی در کشور ضرورت دارد،گفت: دیوان می تواند معیارهایی برای سنجش کیفیت در مراکز آموزش عالی ارائه کند. این امر سبب می شود تا ورود و خروج افراد در تحصیلات تکمیلی مورد دقت لازم قرار داشته باشد و از سوء استفاده احتمالی در مقاطع ارشد و دکتری جلوگیری کند.
امی تاکید کرد: این امر به حفظ تخصص و رعایت اخلاق علمی در این مراکز کمک خواهد کرد.اکنون در دولت جدید تمام سعی بر حفظ و رعایت شاخص های علمی در تمامی مراکز علمی -تحقیقاتی است. ما نیز در وزارت علوم نسبت به این اقدام موظف هستیم و وظیفه پاسداری از ارزش های علمی در وزارت علوم را داریم.

وی افزود: در حال حاضر تنها دیوان محاسبات کشور، وظیفه نظارت برهمه فرایندهای مالی کشور را برعهده دارد و به عنوان بازوی نظارتی مجلس عمل می‎کند که به نظر می رسد فعالیت دستگاه مشابهی در سیستم علمی کشور نیز ضرورت دارد.

در نشست هم اندیشی روسای مراکز پژوهشی وابسته به وزارت علوم که در نیمه اول اسفند ماه برگزار شد سه موضوع بررسی آیین نامه ارتقاء اعضای هیات علمی پژوهشی متناسب با ماموریت های محوله به پژوهشگاه ها و موسسات پژوهشی، تصمیم گیری درخصوص نحوه پذیرش دانشجو درمقاطع تحصیلات تکمیلی و تصمیم گیری درخصوص پذیرش کارگروه مدیران طرح و برنامه پژوهشگاه ها به عنوان یکی از کارگروه های زیر مجموعه شورا توسط روسای پژوهشگاه ها و مراکز پژوهشی با حضور مشاور معاون پژوهشی وفناوری وزارت علوم، تحقیقات وفناوری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این نشست همچنین روسای پژوهشگاه ها ومراکز پژوهشی بر موضوعاتی همچون ضرورت تشکیل یک شورای عالی به منظورهماهنگی مراکز پژوهشی در انجام طرح های پژوهشی، ضرورت تدوین آ یین نامه ارتقاء اعضای هیات علمی پژوهشی با لحاظ همگرایی پژوهش و آموزش و ضرورت ارتباط پژوهشگاه ها با یکدیگر و جلوگیری از انجام طرح های موازی، تاکید کردند.

علاوه براین روسای پژوهشگاه ها نیز باتوجه به جایگاه علم در تولید ناخالص داخلی، اعلام رویکردها و ماموریت های وزارت علوم به پژوهشگاه ها و نیز داشتن سهمی در انجام طرح های پژوهشی برای رفع نیاز کشور تاکید کردند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا