نگاهی به جاذبه های تاریخی ، فرهنگی و طبیعی کیوتو

کیوتو را می توان یکی از مهمترین شهرهای کشور ژاپن در طول تاریخ محسوب کرد. شهرکیوتو در گذشته کیو میاکو  نامیده می شد ولی در قرن یازدهم میلادی نام این شهر به کیوتو تغییر یافت که به معنی پایتخت است. شهر کیوتو در داخل جزیره ای قرار دارد که موقعیت خود این شهر در این جزیره  از نظر جغرافیائی در داخل دره ای از حوزه آبگیر رودخانه یاماشیرو و در سمت شرقی منطقه کوهستانی تامبا واقع شده است.

 امروزه کیوتو پایتخت کشور ژاپن محسوب نمی شود ولی شباهت بسیار زیاد نام این شهر با توکیو پایتخت فعلی ژاپن به دلیل معنای مشترک دو نام است زیرا توکیو در زبان ژاپن به معنی پایتخت شرقی است. این بحث پایتخت شرقی و غربی بین دو شهر توکیو و کیوتو ریشه ای طولانی دارد ، و حتی در برهه ای از زمان یعنی در سال 1868 این شهر با نام سایکیو شناخته می شد که به معنی پایتخت غربی است .

کیوتو در فهرست شهرهائی قرار داشت که قرار بود توسط بمب اتم در جریان جنگ جهانی دوم نابود شود که خوشبختانه این موضوع عملی نشد . مردم شهر کیوتو نسبتا سنتی و مذهبی هستند و وجود دو هزار مرکز دینی در این شهر که 1600 تای آن مربوط به آئین بودا و 400 محل دیگر مرتبط با مذهب شینتو است ، خود بیانگر این خصیصه مردم کیوتو است.

آب و هوای شهر کیوتو را می توان در گروه آب و هوای مرطوب و نیمه استوائی تقسیم بندی کرد. این شهر تقریبا دارای چهار فصل مجزا با تابستان های گرم و همراه با باران در ماه های ژوئن و جولای ، زمستان های سرد و نسبتا پر برف است .

مردم کیوتو مردمی آرام و صلح طلب هستند و رفتار آن ها با گردشگران مناسب توصیف شده است . اگرچه این شهر در طول تاریخ خود بارها به دلایل گوناگونی از جمله جنگ ؛ آتش سوزی و زمین لرزه ، خسارت های سنگینی متحمل شده که آخرین آن ها در طی جنگ جهانی دوم بوده ولی مرده این شهر هر بار با پشتکار و اراده ای قوی ، خرابی ها را دوباره آباد کرده و به زندگی عادی بازگشتند. جالب این که کیوتو در فهرست شهرهائی قرار داشت که قرار بود توسط بمب اتم در جریان جنگ جهانی دوم نابود شود که خوشبختانه این موضوع عملی نشد . مردم شهر کیوتو نسبتا سنتی و مذهبی هستند و وجود دو هزار مرکز دینی در این شهر که 1600 تای آن مربوط به آئین بودا و 400 محل دیگر مرتبط با مذهب شینتو است ، خود بیانگر این خصیصه مردم کیوتو است. دیدن تعداد زیادی راهبان بودائی و افراد مذهبی در گوشه وکنار این شهر امری عادی به شمار می رود و در برخی موارد ممکن است آن ها را در حالت مدیتیشن و تمرکز و خلسه ناشی از آن ببینید . در این شرایط امکان عکسبرداری بدون ایجاد سرو صدا وجود دارد ولی اکیدا توصیه می شود به هیچ عنوان برای این افراد مزاحمت ایجاد نکرده و با آن ها صحبت نکرده و از لمس کردنشان خودداری نمائید.

مردم کیوتو در کشور ژاپن به عنوان مردمانی خوش سلیقه شناخته می شوند که این موضوع در تمامی موارد از جمله غذاهای مختلف نمود دارد . در سایر جنبه های هنری و فرهنگی  نیز کیوتو هنوز نقشی مهم در کشور ژاپن ایفا کرده و مراکز مهم تلویزون و فیلمسازی ؤاپن در این شهر قرار گرفته است .

 بر اساس یافته های باستان شناسی شهر امروزی کیوتو از روزگار بسیار کهن یعنی در دوره پارینه سنگی شاهد سکونت گروه های انسانی بوده و از این رو تاریخچه این شهر بسیار قدیمی و دارای پیشینه ای چند هزار ساله است. البته تا قبل از قرن ششم میلادی در این منطقه شاهد سکونت مهمی نیستیم و تنها در قرن ششم میلادی است که امپراطور بودائی ژاپن تصمیم می گیرد در منطقه فعلی کیوتو که در آن زمان روستائی کوچک به نام اودا بود ، شهری جدید بنا کند. پس از این شهر کیوتو همواره در تاریخ کشور ژاپن دارای اهمیتی روزافزون بوده و همواره نقشی کلیدی ایفا کرده است. بنا به دلایل فوق امروزه در این شهر شاهد حضور همزمان سنت و مدرنیته در تمامی شئون فرهنگی ، هنری و شهرسازی هستیم .     

در حوالی کیوتو سه رودخانه در جریان هستند که هر یک به نوبه خود تاثیرات خاص خود را بر روی آب و هوای شهر می گذارند. رود اوجیگاوا در جنوب، کاتسوراگاوا در غرب و کاموگاوا در شرق.  

موضوع بسیار جالب و تامل برانگیز درباره این شهر بزرگ ژاپن این است که در حقیقت کیوتو فاقد فرودگاه اختصاصی است و مسافران برای رسیدن به این شهر از طریق هوائی باید ابتدا به اوزاکا پرواز کرده و سپس از این شهر با استفاده از ترن یا مسیر های زمینی خود را به  کیوتو برسانند.

ژاپن به داشتن غذاهای سالم ، الگوی غذائی مبتنی بر گیاهان و ماهی و سنت های خاص غذائی مانند مراسم چای مشهور است. بسیاری از غذاهای ژاپنی مانند سوشی و رامن برای مردم سایر کشورها شناخته شده است و به همین جهت در این بخش تنها به غذاهای خاص شهر کیوتو خواهیم پرداخت . در نزدیکی کیوتو شهری قرار دارد که برای ارائه بهترین چای سبز به نام matcha ماچا مشهور است. از آن جهت که معمولا مسافران و گردشگران این مسافت را طی نمی کنند تا چای بنوشند، رستوران ها و کافه های کیوتو  دیگر محصولات غذایی و خوراکی ماچا را نیز با کیفیت خوب در اختیار علاقمندان قرار می دهد. این محصولات می تواند غذاهای سبک ماچا ، کیک  ماچا ، شیرینی های مختلف ماچا ، Cha-Soba maki-sushi،  Matcha dango، بستنی  ماچا و غیره باشد. در بین مردم این منطقه پس از چای ماچا بستنی آن بسیار محبوب است.

نوع پلان و نقشه شهرسازی شهر کیوتو و نحوه توزیع مناطق توریستی و گردشگری شهر، باعث شده است تا سیستم حمل و نقل عمومی شهر برای گردشگران بسیار کارآمد و مفید باشد . در کل ژاپن کشور گرانی است و به تبع این موضوع حمل و نقل و کرایه ها نیز در این کشور هزینه ای سنگین در بر دارد. 

کیوتو را می توان شهری تاریخی ، سنتی در قلب سرزمین تکنولوژی های روز نامید و این تلفیق اضداد که البته دارای هارمونی و تناسب زیباییاست ، خود به جذابیت شهر افزوده است. در کیوتو بیشتر دیدنی ها و مراکز گردشگری را آثار تاریخی و موزه ها تشکیل می دهند و نکته جالب در مورد معابد موجود در کیوتو عدم شباهت آن ها به یکدیگر است و تقریبا گردشگران در هر معبد با یک منظره و معماری جدید و متفاوت روبه رو می شوند ولی در کنار این موارد به یاد داشته باشید که فستیوال های زیبا و پر تعداد و همچنین طبیعت شگفت انگیز شهر خود به تنهائی برای جذب گردشگران مختلف کافی است به ویژه زمانی که شهر غرق در شکوفه های گیلاس یا آلو می شود. در کنار این موارد تجربه حمام های سنتی و عمومی ژاپنی و مدیتیشن نیز از جمله کارهای است که انجام آن ها در سفر به کیوتو توصیه می شود.

دیدنی های کیوتو :

  • باغ  Kinkaku-ji : این مجموعه باغ- معبد بودائی با نام های عمارت کلاه فرنگی طلائی؛ باغ گوزن ها و روکون جی نیز شناخته و از آثار قرن چهاردم میلادی به شمار می رودکه توسط یکی از فرمانداران شهر کیوتو در آن زمان ساخته شد. این بنا نمونه خوبی از باغ های سنتی ژاپن بوده و از جمله آثار میراث جهانی محسوب می شود. در این مجوعه تعداد زیادی مجسمه های زیبا و یک دریاچه کوچک در میان باغ وجود دارد که هر یک به نوبه خود بر زیبائی های مجموعه افزوده است .
  • Ryoan-ji یا معبد اژدهای آرام: این بنای زیبا و منحصر به فرد در بخش شمال غربی شهر قرار دارد و تاریخ ساخت آن به قرن پانزدهم میلادی بازمی گردد. این معبد 248 متر مربع مساحت داشته و برای ذن استفاده می شده است.
  • عبادتگاه شیموگامو Shimogamo Shrine : این عبادتگاه ویژه مذهب سنتی ژاپنی ها یعنی آئین شینتو است که شامل بیست و دو عبادتگاه مجزا بوده و در قرن ششم میلادی ساخته شده است. این بنا در فهرست میراث بین المللی یونسکو ثبت شده و از جمله بناهای با اهمیت تاریخی در کشور ژاپن به شمار می رود. این بنا با دروازه منحصر به فرد ، نمای سرخ رنگ ساختمان و قوس داری با نام تایکوباشی همواره جز پر بازدید ترین آثار شهر کیوتو به شمار رفته است.
  • پگودای (برج)  To-Ji : این پگودای باستانی که به صورت پنج طبقه و با طبقات شیروانی دار خاص معماری ژاپن از فاصله دور به شکل درخت کاج تژئینی غول آسائی به رنگ تیره است ، در واقع یک معبد و عبادتگاه بودائی محسوب محصور در باغ تلقی می شود. در داخل این پگودا یک مجسمه زرین بزرگ از یاکوشی دیورای ، پزشک و پادشاه باستانی ژاپن قرار دارد که در حالتی مشابه بودا نشسته و دست راست خود را بالا گرفته است .      
  • معبد کیومیزو درا Kiyomizu-Dera : این معبد زیبا در کوهستان اتواسان در نزدیکی کیوتو قرار داشته و در سال 778 میلادی ساخته شده است . نمای اسکلت بندی و سقف های شیب دار این معبد در زمینه درختان مجاور و کوهستان پس زمینه ، در نگاه اول هر بازدید کننده ای را مسحور خود خواهد کرد. این معبد دارای یک دروازه و یک برج پگودای سه طبقه با تزئینات رنگ آمیزی نارنجی نیز هست که در فصل پائیز با تغییر رنگ برگ درختان پر تعداد اطراف معبد به رنگ نارنجی، منظره ای شگفت انگیز ایجاد می شود.
  • تالار مکاشفه Saiho-Ji: اگر به دنبال دیدن منظره ای بکر و شگفت انگیز که بی اختیار حس آرامش را به شما القا کند هستید، دیدن از این تالار و معبد داخل آن که اصولا به منظور انجام ذن و مراقبه ساخته شده است، بهترین گزینه در شهر کیوتو به شمار می رود. این بنای تاریخی و مجموعه زیبای باغ اطراف آن در قرن هشتم میلادی ساخته شده و خود معبد اصلی یک ساختمان یک طبقه نسبتا ساده است که در اطراف آن یکی از زیباترین باغ های ژاپنی ساخته شده است .  
  • معبد نیشی هونگان جی  Nishi Honganji : این معبد که از آثار باقی مانده قرن شانزدهم میلادی است یکی از آثار بودائی کیوتو به شمار می رود. این معبد نام خود را از سازنده و بانی آن یعنی شخصی به نام هونگانجی کنیو اخذ کرده است. این معبد یکی از دو معبد مشهور ساخته شده توسط این فرد در شهر کیوتو به شمار می رود و امروزه به عنوان مرکز فعالیت های مذهبی گروهی بودائی موسوم به جودو شینشو استفاده می شود. دروازه ورودی این معبد یکی از زیباترین دروازه های معابد بودائی است و در داخل معبد نیز فضا توسط پارتیشن های کاغذی مشهور ژاپنی مجزا شده است .
  • قصرهای سلطنتی : در کیوتو تعداد چهار قصر و ویلاهای سلطنتی متعلق به پادشاهان کشور ژاپن وجود دارد که جملگی در داخل باغ هایی زیبا ساخته شده اند و بازدید از آن ها برای عموم مردم امکان پذیر است این قصر ها عبارتند از :
    1. Imperial Palace   و  Sentō Imperial Palace  در  مرکز شهر
    2. , Katsura Imperial Villa در غرب شهر
    3. و Shugakuin Imperial Villa در شمال کیوتو

از دیگر دیدنی های شهر کیوتو می توان به  Nijō Castle ،  Koke-dera و  موزه های های پر شمار آن از جمله باغ موزه هنرهای زیبا ، موزه مرکز هنری ، موزه بین المللی کیوتو ؛ موزه کیتامورا و …. اشاره کرد .

کیوتو به دلیل میزبانی از قدیمی ترین و باستانی ترین جشنواره های جهان دارای شهرتی بسیار است. این جشنواره ها بیش از هزار سال است که خود به تنهائی یکی از دلایل جذب گردشگران به این شهر به شمار می رود .  نخستین این جشنواره ها ، فستیوال آوی ماتسوری Aoi Matsuri است که در پانزدهم ماه می شروع می شود و دو ماه بعد بین روزهای یکم تا آخر ماه جولای جشنواره جیون ماتسوری Gion Matsuri در کیوتو برگزار می شود که روز اوج این جشنواره در هفدهم جولای است که شهر کیوتو در این روز شاهد بزرگترین رژه و گردهمائی مردم در طول سال است که این برنامه همراه با رقص های سنتی و مراسم باستانی و نمایش های خیابانی بسیار جذابی همراه است.

یکی دیگر از جشنواره های مردم کیوتو جشنواره بن است که در روز 16 آگوست برگزار شده و طی این مراسم ، مردم شهر با روشن کردن آتش در مناطق مختلف و به ویژه ارتفاعات اطراف شهر ، ارواح اجداد خود را به سمت خانه هایشان هدایت و راهنمائی می کنند. در طی این جشنوراه شهر منظره ای بسیار زیبا و رویائی به خود می گیرد.

از دیگر جشنواره های مشهور کیتو ، جشنواره جیدای ماتسوری Jidai Matsuri است که در بیست و دوم ماه اکتبر و به منظور تجلیل از سالمندان و پیشکسوتان برگزار می شود.

از دیگر فستیوال های مهم شهر می توان به این موارد اشاره کرد :

  • جشنواره ستسوبون Setsubun   در روزهای سوم و چهارم ماه فوریه که در آن بزرگترین مراسم آتش بازی در شهر انجام می شود.
  • جشنواره هاناتورو Hanatoro که در روزهای 14 تا بیست و سوم ماه مارچ و همزمان با رسیدن بهار برگزار شده و خیابان و معابد و خانه های شهر به زیبائی تزئین می شوند.
  • جشنواره شکوفه های گیلاس که بین روزهای یکم تا پانزدهم ماه آپریل برگزار شده و سراسر شهر غرق در شکوفه های سپید و زیبای گیلاس است و مردم در این روزها به جشن و پایکوبی مشغول می شوند .

گردآوری و ترجمه گزارش: احسان محمدحسینی – فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا