با گسترش شبکه‌های بهداشتی و درمانی مرگ ومیر مادران باردارکاهش یافته است

 ناصر کلانتری در همایش روز جهانی ماما که صبح امروز در وزارت بهداشت برگزار شد، ضمن اشاره به گسترش مراکز بهداشتی و درمانی و همچنین بهبود وضعیت مراقبت‌های اولیه نظام سلامت اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های بارز این نظام اعتماد و اتکا بالای آن به کارکنان غیر پزشکی است. در شروع کار خدمات را سطح بندی کردیم و کارکنان چند پیشه را با ادغام خدمات و همچنین ایجاد نظام ارجاع در مراکز بهداشت و درمان به کار گرفتیم.

وی افزود:بدون توقف آموزش و برای تولید انبوه پزشک دست به تولید پیراپزشک زدیم که منجر به راه اندازی 18 هزار خانه بهداشت و استخدام 32 هزار بهورز شاغل در مراکز بهداشتی درمانی شد.

قائم مقام معاون بهداشت تصریح کرد: در گذشته نرخ مراقبت‌های زمان بارداری کمتر از 12 درصد بود. در بیمارستان‌ها نیز حداقل یک یا دو اتاق برای کزاز نوزادی داشتیم. مرگ مادر باردار به دلیل عوارض زایمان یا پس از آن نزدیک به 400 در 100هزار تولد زنده بود.

به گفته وی، نرخ مرگ و میر کودکان نیز در گذشته و در بهترین حالت 90 در 100 هزار مورد بود که این رقم بعد از ایجاد نظام مراقبت‌های اولیه و استفاده از پیراپزشکان و همچنین سطح بندی نظام ارجاع بهبود یافت.

رئیس مرکز مدیریت شبکه‌های بهداشتی و درمانی با بیان اینکه قبل از بهبود وضعیت مراکز بهداشتی و درمانی بیش از 80 درصد زایمان‌ها در روستاها توسط زنانی که به صورت تجربی این کار را آموخته بودند انجام می‌شد اظهار کرد: ما تلاش کردیم مامای روستایی دیپلمه را جایگزین این افراد کنیم همچنین مراکز آموزش ماما روستایی و ظرفیت پذیرش ماماهای دانشگاهی را که در حال حاضر در مراکز بهداشت درمان شهری و روستایی خدمات مامایی ارائه می‌کنند را گسترش دادیم.

کلانتری افزود: سازمان بهداشت جهانی سطح پوشش استاندارد مراقبت‌های بارداری را دو بار مراقبت در طول بارداری اعلام کرده بود اما در ایران این رقم به شش بار مراقبت به معنی سطح پوشش 88.6 درصد رسیده است. همچنین نرخ زایمان که قبلا در منزل انجام می‌شد امروز در مراکز زایمانی خصوصی و دولتی به 95.3 درصد در کل کشور رسیده است. 74 درصد از مادران باردار نیز حداقل به یک بار مراقبت دسترسی دارند.

قائم مقام معاون بهداشت، کاهش نرخ مرگ و میر مادران باردار را از 400 در 100هزار به کمتر از 19 در 100 هزار را حاصل تلاش ماماها در نظام ارائه خدمات و مراقبت‌های بارداری عنوان کرد و ادامه داد: حضور ماماها توانسته است به ارتقاء سلامت جامعه‌ای که در گذشته وضعیت نابسامان بهداشتی داشت و کمتر از 16 درصد از نوزادان به واکسن نوبت سوم دوران نوزدای دسترسی داشتند حیاتی و موثر بود.

به گزارش ایسنا،کلانتری همچنین به گسترش شبکه بهداشت و درمان در طرح تحول بهداشت نیز اشاره کرد و افزود: در حال حاضر 28 میلیون جمعیت روستایی را توسط 3848 مرکز روستایی و همچنین شهرهای زیر 20 هزار نفر تحت پوشش قرار داده‌ایم.6700 پزشک، 5300 ماما به عنوان همکار پزشک و 32 هزار بهورز تحت پوشش برنامه پزشک خانواده و بیمه سلامت روستایی نیز به ارائه این خدمات می‌پردازند.

به گفته رئیس مرکز مدیریت شبکه‌های بهداشت و درمان وزارت بهداشت، بعد از طرح تحول بهداشت 25 میلیون نفر جمعیت شهری با 2000 پایگاه سلامت و 818 مرکز جامع سلامت استخدام 9 هزار نیروی جدید که 4400 نفر آنها مراقبت سلامت هستند و یک چهارم آنها را ماماها تشکیل می‌دهند تحت پوشش نظام مراقبت‌های اولیه قرار گرفته‌اند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا