لزوم تزریق واکسن آنفولانزا در دوران بارداری

 یافته های جدید پژوهشگران نشان می دهد که نوزادان شش ماهه و کوچکتر که مادرانشان در دوره بارداری بر علیه بیماری آنفولانزا واکسینه شدند در مقایسه با نوزادانی که مادرانشان واکسینه نشده بودند بود، 70 درصد کمتر به آنفولانزا و 80 درصد کمتر به بیماری های مربوط به آنفلوآنزا مبتلا می شوند.

نوزادان در طول شش ماه اول زندگی خود نمی توانند بر علیه آنفولانزا واکسینه شوند، بنابراین آن ها باید برای محافظت از آنفلوآنزا در آن زمان به دیگران تکیه کنند. هنگامی که زنان باردار واکسن آنفولانزا می زنند مزایای روشنی برای نوزادان آن ها وجود دارد. آنفلوانزا، یک عفونت شایع ویروسی است که می تواند کشنده باشد، به خصوص در گروه های در معرض خطر و این بیماری می تواند علائمی از جمله درد، لرز، تب، تهوع و اسهال داشته باشد.

یافته های فوق همچنین نشان می دهند که 97 درصد موارد ابتلا به آنفولانزا در نوزادانی اتفاق افتاد که مادرانشان در دوران بارداری واکسینه نشده بودند. جولی شکیب سرپرست و پژوهشگر ارشد این تیم تحقیقاتی و استادیار دانشگاه یوتا در ایالات متحده ، در رابطه با موضوع فوق گفت: نوزادان در طول شش ماه اول زندگی خود نمی توانند بر علیه آنفولانزا واکسینه شوند، بنابراین آن ها باید برای محافظت از آنفلوآنزا در آن زمان به دیگران تکیه کنند.

وی در ادامه توضیحات خود افزود: هنگامی که زنان باردار واکسن آنفولانزا می زنند مزایای روشنی برای نوزادان آن ها وجود دارد. آنفلوانزا، یک عفونت شایع ویروسی است که می تواند کشنده باشد، به خصوص در گروه های در معرض خطر و این بیماری می تواند علائمی از جمله درد، لرز، تب، تهوع و اسهال داشته باشد.

مایکل دبلیو وارنر، یکی دیگر از پژوهشگران این تحقیق، در تکمیل توضیحات همکار خود اضافه کرد: زنان باردار در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به آنفولانزا نیستد، اما به دلیل تغییراتی که در دوران بارداری در بدنشان رخ می دهد، بیشتر در معرض آسیب قرار دارند.

پژوهشگران بر اساس یافته های به دست آمده از این تحقیقات ، بر نیاز بیشتر زنان باردار برای واکسینه شدن به عنوان یکی از اولویت های بهداشت عمومی تاکید می کند.

گفتنی است برای اجرای پروژه مطالعاتی فوق الذکر،  این تیم اطلاعات و سوابق درمانی بیش از 245 هزار پرونده پزشکی زنان باردار و  بیش از 249هزار سابقه پزشکی نوزادان، را برای نه فصل آنفولانزا از دسامبر سال  2005 تا مارس 2014 ، مورد مطالعه و بررسی قرار دادند.

بر طبق اطلاعات به دست آمده، حدود 10 درصد از زنان – 23هزار و 383 نفر – حین بارداری واکسینه شده بودند و از سوی دیگر 222هزار و سه نفر از افراد مورد مطالعه قرار گرفته شده ، واکسینه نشده بودند. محققان متوجه تفاوت آشکار بین دو گروه در تعداد موارد آنفلوانزا و بستری شدن به علت آنفلوانزا در ظرف شش ماه پس از تولد، شدند. از میان 658 نوزاد مبتلا به آنفولانزا، 638 مورد یا حدود 97 درصد در نوزادانی که مادرشان واکسینه نشده بود رخ داد. در مجموع 151 نوزاد از 658 نوزاد در بیمارستان بستری شدند که  148 نفرشان از زنان باردار غیر واکسینه به دنیا آمده بودند.

شرح کامل این پژوهش ها و نتایج به دست آمده از ان در آخرین شماره نسخه اینترنتی مجله طب اطفال Pediatrics منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا