فاین تک بازاری رو به رشد برای سرمایه گذاران حوزه فناوری

در مقاله مجمع جهانی اقتصاد آمده است رهبران اقتصادی سراسر دنیا به دنبال ایجاد استانداردی لازم در مورد مبحث فاین تک یا فناوری مالی هستند. در این جا این پرسش مطرح است که فاین تک چیست و این که چرا بخش فایننس نیازمند شفافیت بیشتری درباره قوانین و مقررات حاکم بر تکامل این موضوع است؟

فاین تک چیست؟

فاین تک که خلاصه شده فناوری مالی است، به استفاده نوآورانه از فناوری در طراحی و ارائه خدمات مالی و تولیدات گفته می شود و اعمال فاین تک موجب کاسته شدن از بخش‌های چندگانه تجاری از جمله وام دادن، مشاوره، مدیریت سرمایه و پرداخت می‌شود.

بسیاری از شرکت‌های فاین تک فناوری‌های سیار، داده های بزرگ را برای ارائه تولیدات به بخش‌های مصرفی متنوع مهار می‌کنند.

بانک‌ها کاربران اصلی چنین فناوری هستند با این حال، فاین تک فناوری را در قلب خدمات مالی قرار می‌دهد و شیوه تعامل شرکت‌ها با مشتریانشان را تغییر می‌دهد. گسترش و همه گیرشدن فاین تک تاثیرات مثبتی بر روی جامعه داشته که از آن جمله می توان به افزایش رقابت، کاهش بهای پرداخت شده توسط مشتریان و همچنین دسترسی گسترده‌تر به خدمات مالی اشاره کرد با این حال، تکامل فاین تک به تازگی آغاز شده است.

چه نهادهایی در فاین تک فعال هستند؟

هر دوی استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های مالی در فاین تک فعال هستند و این استارت آپ‌ها اغلب مانند یک بانک سنتی یا یک شرکت بیمه نیستند. آن‌ها راهکارهای هدفمندی را ارائه می‌دهند و بسیاری از این شرکت‌ها مبتنی بر هاب های فناوری در سانفرانسیسکو، لندن، نیویورک، سنگاپور و برلین بوده و بر نیروی کار متخصص وابسته هستند.

چند سالی است حضور استارت‌آپ ها در دنیای اقتصاد نظر کارشناسان را به خود جلب کرده، مخصوصا آنکه این استارت آپ ها معمولا به موفقیت های چشمگیری دست یافته اند و با خلاقیت‌های ارائه شده، گردش مالی قابل توجهی را برای خود ایجاد کرده‌اند.

در این میان، یکی از مباحث جدید در علم اقتصاد که ارتباط نزدیکی نیز با استارت‌آپ ها دارد تحت عنوان "سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در بخش تکنولوژی‌های نوین مالی" یا به اختصار همان فاین تک مطرح شده است. به عبارت دیگر یکی از مهمترین موضوعات روز در نهادها و موسسات مالی که به عنوان عامل موفقیت مدنظر قراردارد، فاین تک است و میزان ارتباط و هماهنگی این نهادها با دنیای فناوری و ارائه خدمات از این مسیر انجام می شود.

فاین تک بازاری پویا و چندبعدی به حساب می آید و تعیین برخی پارامترها برای این بازار کار دشواری است چرا که فناوری های جدید روز به روز بیشتر توسعه می یابند و فضای خود را تغییر می دهند.

بانک‌های سنتی، بیمه گرها و دیگر نهادهای بزرگ مالی نیز تا حد زیادی بر روی فاینتک سرمایه گذاری کرده‌اند. تعدادی از موسسات نیز فاین تک را در کالاهای موجود و پیشنهادات خدماتی خود یکپارچه می‌کنند در حالی که تعدادی دیگر از آن‌ها در استارت آپ های فاین تک سرمایه‌گذاری می‌کنند یا اینکه خود موسسات فاین تک را تاسیس می‌کنند.

فاین تک چگونه مدیریت می‌شود؟

هم اکنون این پرسش که فاین تک چگونه باید مدیریت شود، موضوع بحث های زیادی است. چون استارت‌آپ‌های فاین تک به طور معمول مانند یک بانک یا شرکت بیمه گر تمام عیار عمل نمی‌کنند، آن ها باید تحت مقررات خاصی قرار گیرند که بر بازیگران سنتی‌تر موجود در سیستم مالی نظارت می‌کنند.

جای تعجبی نیست که چهارچوب‌های نظارتی کنونی به سمت نظارت کردن بر ارائه‌دهندگان خدمات مالی سنتی‌تر تمایل دارند که می‌توان آن‌ها را در قالب بانک‌ها، بیمه گرها و مدیران بودجه گروهبندی کرد.

ارائه‌دهندگان فاین تک در پاردایم‌های موجود نمی‌گنجند و این امر منجر به تلاش متمرکز برای ارائه مدل‌های جدید عملیاتی و بازنگری در چهارچوب‌های نظارتی کنونی بر فاین تک شده است؛ در این جا هدف اصلی ایجاد تعادل مناسب بین نوآوری و ثبات پذیری مالی است.

روی هم رفته، فاین تک بازاری پویا و چندبعدی به حساب می آید و تعیین برخی پارامترها برای این بازار کار دشواری است چرا که فناوری های جدید روز به روز بیشتر توسعه می یابند و فضای خود را تغییر می دهند. بااین حال، این پویایی علاوه بر این که سرمایه گذاران را به نوعی با ترس مواجه می کند، باید موجب ترغیب و دلگرمی آنها نیز بشود. فاین تک بازار رو به رشدی است که فرصت های متعددی را در اختیار سرمایه گذاران در حوزه فناوری قرار می دهد.

 

منبع: مجمع جهانی اقتصاد

مترجم: شه تاو ناصری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا