اکنون زمان مناسبی برای افشای هویت خالق بیت‌کوین است

«کرگ استیون رایت» 45 ساله، یک کارشناس کامپیوتر استرالیایی و کارآفرین اعلام کرد که او مقاله‌ی اصلی و کدهای بیت‌کوین را نوشته و مدارک پر اهمیتی برای دفاع از ادعایش نشان داده است (البته لزوما این مدارک به طور قطعی ثابت نمی‌کند که او خالق بیت‌کوین است). «گوین اندرسن»، کسی که قبلا مدیریت پروژه‌ی بیت‌کوین را به عهده داشت، از این ادعای رایت اعلام پشتیبانی کرده است. او در لندن با رایت ملاقات کرده بود تا ادعایش را تایید کند.

اندرسن در بلاگش نوشته: «پس از اینکه مدتی را با او گذراندم، قانع شدم که بدون هیچ شکی کرگ رایت، ساتوشی ناکاموتو است.»

رایت قبلا هم به عنوان هویت اصلی نام مستعار «ساتوشی ناکاموتو» (Satoshi Nakamoto) معرفی شده بود. پس از اینکه ساتوشی در سال 2008 مقاله‌ای برای توصیف بیت‌کوین منتشر کرد، تا سه سال به پیشبرد این پروژه ادامه داد و در آوریل سال 2011 هویت خود را پنهان کرد. رایت می‌گوید او بالاخره تصمیم گرفت از اختفا بیرون بیاید تا به حدس و گمان‌ها پایان بدهد و با انتقادهای منفی ایده‌اش مبارزه کند.

اکنون زمان مناسبی برای افشای هویت خالق بیت‌کوین است چرا که این موضوع می‌تواند برای آینده‌ی این واحد پولی اهمیت زیادی داشته باشد. درباره‌ی این پروژه دو طرز فکر متفاوت وجود دارد. عده‌ای ترجیح می‌دهند بیت‌کوین به همان شکلی که در ابتدا معرفی شد بماند و اصالتش حفظ شود، حتی اگر این به معنی محدودیت‌های خاصی باشد. اما گروه دیگری هم معتقدند که بیت‌کوین باید تغییراتی کند تا بیشتر به یک واحد پولی عادی شبیه شود.

البته در حال حاضر، بیت‌کوین تکامل پیدا کرده و چیزی بیش از ایده‌ی اولیه‌ی ساتوشی است. اما نکته‌ی جالب اینجاست که رایت ادعا می‌کند از زمانی که هویتش را پنهان کرده، کارهای مهمی را انجام داده است. او می‌گوید:

«مطمئن باشید که من در این سال‌ها بیکار نبوده‌ام. از همان روزهای اولیه و پس از فاصله گرفتن از هویت عمومی‌ام، ساتوشی، تمام وقت و زحماتم را برای تحقیق در این زمینه گذاشته‌ام. من ساکت بودم، اما غایب نبودم. من با یک گروه فوق‌العاده همکاری کرده‌ام و بی‌صبرانه منتظرم که نتیجه‌ی تلاش‌هایمان را هنگامی که آماده شدند، با شما به اشتراک بگذارم.»

بدیهی است که ادعای رایت همه را قانع نکرده است. درباره‌ی مدارکی هم که تاکنون نشان داده سوال‌های مهمی وجود دارد. به طور خلاصه می‌توانیم بگوییم که رایت متن‌هایی را در اختیار گذاشته که ظاهرا با کلید رمزنگاری متعلق به ساتوشی امضا شده‌اند. اما او حاضر نیست مدارک دیگری را برای کارشناسان فراهم کند. این مدارک شامل امضای متن‌های جدید یا انتقال بعضی از بیت‌کوین‌های اصلی ساتوشی می‌شوند.

پیچیدگی این مسئله نشان می‌دهد که شاید ما هیچ‌وقت با قاطعیت هویت واقعی ساتوشی را ندانیم، اما اگر مشکلات این پول رمزی حل نشود، هویت واقعی خالق آن چندان اهمیتی ندارد.

منبع:دیجی کالا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا