پیش بینی توفند استوائی در آب های دریای فیجی

تصاویر ماهواره های هواشناسی حاکی از  وقوع عارضه فرورفت استوائی یا طوفان  TD11F  که به توفند یا تندباد دریائی نیز شهرت دارد  ،  در مناطق مجاور جزایر جنوبی اقیانوس آرام در نزدیکی کشور فیجی در مجاورت نیوزلند است .

در همین زمینه میشائلی فوناکی Misaeli Funaki مسئول بخش علمی اداره ملی هواشناسی فیجی در این باره اعلام کرد : " اگرچه تاکنون پدیده فرورفت استوائی در این کشور ضایعاتی را ایجاد نکرده است ، ولی پیش بینی می کنیم در این طوفان پیش رو ، بیشتر مردم کشور دچار مشکلاتی در زندگی عادی خود شوند . "

وی در ادامه خاطر نشان کرد که طوفان TD11F در حال حاضر خطری را متوجه فیجی نمی کند ولی از روز چهار شنبه دامنه این طوفان دریائی شدید به فیجی رسیده و طی آن باد شدید ، باران های سیل آسا و رعد و برق و گردباد با سرعت 25 تا 30 گره دریائی ( 46 تا 55 کیلومتر در ساعت ) بخش های گسترده ای از این کشور را در بر خواهد گرفت . در اطلاعیه سازمان هواشناسی ملی فیجی از مردم این کشور خواسته شده است طی روزهای چهارشنبه تا جمعه ، از خانه های خود خارج نشده و به سمت دریا و مناطق ساحلی نروند .  

از سوی دیگر مقامات این کشور در حال تخلیه ساکنین خانه هائی هستند که در مناطق کم ارتفاع قرار دارند زیرا این طوفان و پدیده فرورفت استوائی می تواند منجر به جاری شدن سریع سیل شود .

بر اساس تحلیل تصاویر ماهواره ای این طوفان با سرعت کمی در حال حرکت است و طی روزهای چهار شنبه تا جمعه ، کشور فیجی را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد .

توفَند یا تندباد دریایی به یک سامانه جوی به شدت متلاطم گویند که مشخصه آن یک مرکز کم فشار است که همراه با بارندگی شدید توام با بادهای با سرعت و سیلاب است .

از نظر قدرت وزشی می‌توان توفندها را به پنج دسته تقسیم کرد. دسته ۱ ضعیف‌ترین بادها و دسته پنج شدیدترین بادها را دارد.

شعاع یک توفند از زیر ۲۲۰ کیلومتر تا بیش از ۸۰۰ کیلومتر بوده و  عمر یک توفند در حدود یک هفته ‌است .

به دلیل ساختار هیدرودینامیکی توفندها ، این سیستم‌های جویبر خلاف گردبادها  زیاد بر روی خشکی دوام نمی‌آورند و لذا فقط در مناطق استوایی و مرطوب مشاهده می شوند . طوفان کاترینا  را می‌توان از مشهورترین توفندهای دوران اخیر دانست .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا