کشف بقایای بادگیرهای سنتی سبک ایرانی در کویت

تیمی مشترک از پژوهشگران و باستان شناسان کشور اسلواکی و کویتی در بررسی ها و کاوش های جدید باستان شناسی خود در یک محوطه مربوط به مسیحیان نسطوری واقع در بخش القصور در جزیره فایلاکا واقع در خلیج فارس ، موفق به کشف قصری باستانی شده اند که شواهد و مدارک موجود نشان می دهد این بنا متعلق به قرون هفتم تا نهم میلادی است.

بر اساس نتایج تجزیه و تحلیل های اولیه ، این سازه منحصر به فرد ، نوعی بادگیر است که با هدایت باد به داخل بنا ، موجبات خنک شدن محیط را فراهم می کرده است. در حقیقت این سازه را می توان نوعی معماری مبتنی بر هنر و ابتکار بومی مناطق خلیج فارس دانست.

موضوع قابل توجه در این قصر، کشف سیستم دفع فاضلاب، برج های سنگی و سازه ها و برج های بادگیر است. در همین رابطه ماتج رودکای سرپرست این تیم تحقیقاتی و مدیر موسسه باستان شناسی آکادمی علوم اسلواکی  اعلام کرد: بر اساس نتایج تجزیه و تحلیل های اولیه ، این سازه منحصر به فرد ، نوعی بادگیر است که با هدایت باد به داخل بنا ، موجبات خنک شدن محیط را فراهم می کرده است. در حقیقت این سازه را می توان نوعی معماری مبتنی بر هنر و ابتکار بومی مناطق خلیج فارس دانست. لازم به توضیح است که ابتکار ساخت بادگیر، از ویژگی ها و شاخصه های معماری ایرانی است و این تکنیک در بسیاری از نقاط خاور میانه و شمال آفریقا الگو برداری شده است . در این گزارش تصویری ، به مشاهده بقایای این سازه تاریخی می پردازیم.

منبع: spectator.sme.sk

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا