ایران دردانش رادیولوژی نیازی به كشورهای دیگر ندارد

 دكتر علیرضا زالی امروز (سه‌شنبه) در سی و دومین كنگره رادیولوژی ایران اظهار كرد: رادیولوژیست‌های ما در سال‌های اخیر از خوداتكایی علمی و خودكفایی غرورانگیز ملی برخوردار بوده‌اند.
وی بیان كرد: ایران در حوزه رادیولوژی توانسته است از علم و دانش بسیار خوبی برخوردار شود و ما هم اكنون از نظر نیروی انسانی و دانش فناوری در این حوزه از سایر كشورهای جهان چیزی كم نداریم.
به گفته وی، البته مشكلاتی در زمینه تكنولوژی در این حوزه وجود دارد و سعی خواهیم كرد فناوری پیشرفته‌ای را در این زمینه ابداع كنیم.
وی با بیان این كه كاستی‌هایی در حوزه رادیولوژی وجود دارد، اظهار كرد:‌ گران بودن دستگاه‌ها و تجهیزات رادیولوژی و همچنین سونوگرافی نیازمند سرمایه‌گذاری‌های بسیار كلان است.
رییس سازمان نظام پزشكی ادامه داد:‌مطالعات اخیر نشان می دهد كه پس از اجرای هدفمندی یارانه ها آسیب های جدی به دو قشر آزمایشگاهیان و رادیولوژیست ها وارد شده است.
زالی در این باره توضیح داد:یك مركز رادیولوژی برای تامین برق نیازمند حمایت هایی از جمله یارانه است كه تاكنون اعمال نشده؛ این شرایط سبب شده است كه این مراكز تصویر برداری در چند سال اخیر ضرر و خسارت های زیادی را متحمل شوند.
رییس سازمان نظام پزشكی ادامه داد:در سال های اخیر، مراكز تصویر برداری توان جبران خسارت های وارد آمده را نداشتند و ناچار بودند كه مجوز های خود را برای فروش یا انتقال به انجمن رادیولوژی ایران ارایه دهند.
زالی در بخشی دیگر از سخنان خود به برخی از مشكلات پیش روی این حوزه پرداخت و افزود: نوسانات ارزی و افزایش ناگهانی قیمت ها و هزینه ها در مواد مصرفی رادیولوژی ها اثرات منفی بر این مراكزگذاشته است و این در حالی است كه بسیاری از این مراكز به زحمت زیاد توانسته اند خود را سرپا نگه دارند.
رییس سازمان نظام پزشكی كشور با اشاره به تعرفه های این حوزه اظهار كرد:یكی دیگر از معضلات و مشكلات رادیولوژی تعرفه های آنان است كه نیازمند تغییر مفهوم تعرفه گذاری و ارزش گذاری در این حوزه است و باید تعرفه این رشته واقعی شود.
زالی اظهار كرد: پیشرفت های علمی در حوزه پزشكی و همچنین رشد فناوری در جهان می طلبد كه دستگاه های رادیولوژی به روز رسانی شده اما برخورداری از این فناوری نیاز به هزینه و سرمایه گذاری زیادی دارد.
وی همچنین یادآور شد:رادیولوژیست ها در تشخیص و مشاوره پزشكی نقش بسیار مهمی را ایفا می كنند ونگاه بی توجهی به آنان تغییر یابد.
وی با بیان اینكه با گذشت نزدیك به 2 ماه از سال تعرفه ها پزشكان مشخص نشده است، گفت: این در حالی است در روز اول فروردین به پزشكان پیامك آمده بود كه نسبت به افزایش دیه و مسئولیت مدنی خود اقدام كنند. 
در این مراسم دكتر جلال جلال شكوهی، رییس انجمن رادیولوژی ایران نیز خبر از آغاز طرح معرفی ایران به عنوان قطب رادیولوژی خبر داد و گفت: در حال حاضر پرونده‌ای در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای این منظور تشكیل شده است.
وی همچنین از اعطای جایزه ای به رادیولوژیست های جوان از سوی انجمن رادیولوژی خبر داد كه دكتر بنكدار از پیشكسوتان این رشته آن را پایه گذاری كرده است.
سی ودومین كنگره رادیولوژی ایران از امروز (14 اردیبهشت‌ماه) به مدت چهار روز در سالن همایش برج میلاد تهران در حال برگزاری است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا