صد و بیستمین سالروز در گذشت آلفرد نوبل

اینها دغدغه مردی به نام آلفرد نوبل بود که دینامیت را اختراع کرده بود و در راه رسیدن به اختراعش حتی برادر کوچک و چند نفر از کارگرانش کشته شده بودند. این مرد سرشناس سوئدی، سرمایه‌ای را که از راه ساخت تسلیحات کسب کرده بود صرف بنیان‌گذاری مهم‌ترین جایزه‌ جهانی در حوزه‌های ادبیات‌، صلح،‌ فیزیک‌، شیمی‌، پزشکی و اقتصاد کرد.

آلفرد نوبل، نوه یکی از دانشمندان قرن هفدهم میلادی و متولد ۲۱ اکتبر ۱۸۳۳ در شهر استکهلم سوئد بود که همراه با خانواده‌اش در سال ۱۸۴۲ به سن ‌پترزبورگ مهاجرت کرد. گویا علاقه به اختراع مواد منفجره به صورت ژنتیکی در او وجود داشت؛ زیرا پدرش نیز که اولین تخته چند‌لایی را اختراع کرده بود، در سن ‌پترزبورگ یک کارخانه تسلیحات سازی ایجاد کرده بود و مین‌های آبی می‌ساخت. آلفرد در این شهر شیمی خواند و پس از آن که  شرکت خانوادگی شان ورشکسته شد، همراه خانواده‌اش به آمریکا رفت. وی تمام وقت خود را به تحقیق درباره مواد منفجره، مخصوصاً ایمن سازی و استفاده بهتر از نیتروگلیسیرین پرداخت که در سال ۱۸۴۷ توسط یکی از دانشجویان دانشگاه تورینو کشف شده بود. آلفرد مي‌خواست‌ ازخطرات‌ نيتروگليسيرين‌ بكاهد ولی موفق‌ نشد اما در سال‌ 1866 در حالي‌كه‌ 33 سال‌ داشت‌، سرانجام‌ آزمايش‌ نهايي‌ را انجام‌ داد و نيتروگليسيرين‌ را با سيليكا به‌ صورت‌ خميري‌ در آورد و به‌ اين‌ ترتيب‌ ديناميت‌ را ساخت‌ و اختراعش‌ را به‌ثبت‌ رساند.

وی در سال‌ 1865 به‌ سوي‌ آلمان‌ حركت‌ كرد ودر «كرومل‌» نزديكي‌ «هامبورگ‌» كارخانه‌اي‌داير كرد تا ديناميت‌ را به‌ توليد انبوه‌ برساند. او ازاين‌ طريق‌، يكي‌ از ثروتمندترين‌ مردان‌ روزگارخودش‌ شد.

    آلفرد به خاطر اختراع دینامیت كه‌ به‌ منظور كشتار مردم‌بي‌گناه‌ به‌ كار مي‌رفت‌، ثروت‌ بسيار زيادي‌ جمع‌آوري‌ كرد. از اين‌ رو دچار عذاب‌ وجدان‌ شده‌ بود. بنابر این وصيت‌ كرد که پس از مرگش همه‌ ثروتش‌ را به‌ افرادي ‌اهدا كنند كه‌ با علم‌ و دانش‌، در راه‌ صلح‌ و آرامش ‌بشريت‌ تلاش‌ خواهند كرد. او در وصيتنامه‌اش‌ ذكر كرده‌ بود كه‌ از تمامي‌ گروه‌هاي‌ فيزيك‌، شيمي‌، پزشكي‌، ادبيات‌، حقوق‌ و… افراد برگزيده‌اي‌ را كه‌ براي‌ صلح‌ و آرامش‌ انسان‌قدمي‌ برداشته‌اند، انتخاب‌ و جايزه‌اي‌ به‌ آنها اهدا كنند.آلفرد نوبل در دهم دسامبر ۱۸۹۶، در سان‌رمو، ایتالیا در گذشت.

مهرداد نصرتی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا