سنجش آنزیمی، روشی مناسب برای ارزیابی کیفیت میکروبی آب

مریم حاتم زاده، مجری طرح در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: کیفیت میکروبی آب نقش مهمی در حفظ سلامت جامعه دارد و بیماری‌های عفونی ناشی از باکتری‌ها، ویروس‌ها و انگل‌ها معمول‏ترین و شایع‏ترین خطر سلامتی مرتبط با آب آشامیدنی هستند. بنابراین پایش و کنترل میکروبی آب برای اجرای یک مدیریت خوب جهت این منبع حیاتی ضروری است.

وی با بیان اینکه روش سنجش تخمیر چند لوله‌ای در تمام آزمایشگاه‌ها و مراکز بهداشت ایران استفاده می‌شود، اضافه کرد: روش تخمیر چند لوله‌ای به عنوان روشی برای ردیابی میکرو ارگانیسم های شاخص گروه کلیفرم است و این روش بر اساس توانایی کلیفرم ها در تخمیر لاکتوز و تولید گاز و ایجاد کدورت استفاده می‌شود.

کارشناس آزمایشگاه میکروبیولوژی آب و فاضلاب دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: نتایج در روش تخمیر چند لوله‌ای در مدت زمان طولانی به دست می‌آید و 72 ساعت زمان لازم است تا به نتیجه قطعی برسیم. همچنین در این روش چند نوع محیط کشت مصرف می‌شود که تهیه این محیط کشت‌ها زمان بسیاری می‌برد.

حاتم زاده با بیان اینکه برای غلبه بر محدودیت‌های روش متداول سنجش کلیفرم ها، روش سنجش آنزیمی به عنوان رویکردی جدید و جایگزین برای ردیابی باکتری‌های شاخص (کلیفرم ها) در آب و فاضلاب توسعه یافته است، تصریح کرد: سنجش آنزیمی نسبت به روش‌های متداول دقیق‌تر است و این روش می‌تواند جایگزین مناسبی برای روش‌های متداول باشد، اما تنها مشکل این روش هزینه نسبتاً تا بالای آن است.

وی با اشاره به اینکه در روش جدید (سنجش آنزیمی) نتایج ظرف مدت 24 ساعت به دست می‌آید، تاکید کرد: این روش جدید به دلیل سرعت در حصول نتیجه، حساس و اختصاصی بودن، استفاده کمتر از نیروی کار نسبت به روش‌های متداول، توانایی عملیاتی بالا و نیاز نداشتن به تست های تأییدی و تکمیلی روش بسیار مفیدی است.

کارشناس آزمایشگاه میکروبیولوژی آب و فاضلاب دانشکده بهداشت در ارتباط با موارد استفاده روش سنجش آنزیمی گفت: روش سنجش آنزیمی برای آب‌های سطحی و زیر زمینی، آب‌های بطری شده، خروجی تصفیه خانه‌ها، آب چاه‌ها، خطوط سیستم توزیع آب‌های آشامیدنی و غیر آشامیدنی و نمونه‌های غذایی و دارویی، نمونه‌های بالینی (انسانی و حیوانی) و نمونه‌های محیطی (روان آب) قابل استفاده است.

وی هدف این طرح را مقایسه دو روش تخمیر چند لوله‌ای ( روش متداول) و سنجش آنزیمی (روش جدید) در ارزیابی کیفیت میکروبی منابع آب دانست و خاطرنشان کرد: نتایج این طرح در قالب یک مقاله تحت عنوان "ارزیابی کیفیت میکروبی منابع آبی مختلف با استفاده از روش سنجش آنزیمی در مقایسه با روش متداول تخمیر چند لوله‌ای" به مجله تحقیقات نظام سلامت ارایه شده که پذیرش آن انجام و تا پایان سال جاری به چاپ می‌رسد.

حاتم زاده با بیان اینکه با توجه به نتایج حاصل از این تحقیق، استفاده از روش LMX به عنوان یک روش سنجش آنزیمی جانشین مناسب برای رد یابی کلیفرم های کل و مدفوعی (اشرشیا کلی) در آب‌های آشامیدنی و غیر آشامیدنی است تصریح کرد: این روش دارای خصوصیات مثبت مانند حساسیت بالا نسبت به روش‌های متداول، صرفه‌جویی در زمان، نیروی کار و… است و امکان اتخاذ اقدامات مدیریتی و نظارتی سریع در حوادث غیرمترقبه را فراهم می‌آورد.

حاتم زاده با بیان اینکه آزمایشگاه میکروبیولوژی با مرکز تحقیقات محیط‌زیست در ارتباط است، اظهار کرد: امکانات آزمایشگاه همواره در اختیار طرح‌ها و فعالیت‌های پژوهشی دانشجویان قرار دارد و یاری گر آنان در زمینه انجام فعالیت‌های تحقیقاتی است.

وی با بیان اینکه از طرح مذکور حمایت مالی محدود در حد توان مرکز تحقیقات محیط‌زیست صورت گرفت در پاسخ به میزان ارتباط با سایر نهادها برای انجام این طرح اظهار کرد: برای انجام این طرح با هیچ نهادی ارتباط برقرار نشد و مستقیماً با مرکز تحقیقات محیط‌زیست مرتبط بود.

حاتم زاده گفت: دانشجویان توانایی و علاقه به انجام طرح‌هایی در سطوح بالا را دارند، لذا چنانچه ارتباط دانشگاه و صنعت قوی باشد، بسیاری از مشکلات زیست‌محیطی صنایع در قالب پژوهش‌های دانشجویان قابل بررسی و رفع خواهد بود.

وی با اظهار امیدواری نسبت به آینده این طرح گفت: اگر زمینه برای تحقیقات بیشتر فراهم شود، موجب افزایش انگیزه محققان خواهد شد و نهایتا سطح سلامت جامعه نیز با تحقیقات کاربردی تر افزایش خواهد یافت.