يك تريليون گونه گياهي و جانوري روی زمین وجود دارد

به گزارش ايرنا از ساينس، محققان در جريان تحقيقات خود تمام اطلاعات موجود در رابطه با گونه هاي ميكروبي، گياهي و جانوري را از مراكز دولتي، دانشگاهي و خصوصي گردآوري كردند و بدين ترتيب توانستند بزرگترين بانك اطلاعاتي گونه هاي موجودات زنده را تهيه كنند.

اين بانك اطلاعاتي، مجموعا در برگيرنده 5.6 ميليون گونه ميكروسكوپي و غيرميكروسكوپي از جانوران است كه در 35 هزار نقطه مختلف كره زمين شناسايي شده اند.
تخمين تعداد گونه هاي موجود در زمين همواره يكي از بزرگترين چالش هاي علم زيست شناسي بوده است. اما در اين تحقيقات بزرگترين مجموعه داده هاي مرتبط با مدل هاي زيست محيطي به همراه قوانين جديد مربوط به تعيين چگونگي ايجاد فراواني زيستي مورد استفاده قرار گرفته اند. محققان با استفاده از اين رويكرد توانستند تخمين نسبتا دقيقي از تعداد گونه هاي ميكروبي موجود در زمين به دست آورند.
تا چندي قبل محققان ابزارهاي لازم براي تخمين صحيح گونه هاي ميكروبي موجود در محيط را در اختيار نداشتند. اما ظهور فناوري هاي جديد كار با توالي ژنتيكي، مجموعه عظيمي از اطلاعات جديد را در اختيار محققان قرار داد.
گونه هاي ميكروبي شامل تمام گونه هاي موجودات زنده هستند كه امكان مشاهده آن ها با چشم غيرمسلح وجود ندارد. ارگانيسم هاي تك سلولي مانند باكتري ها و انواعي از قارچ ها در اين گروه قرار مي گيرند. بسياري از تحقيقاتي كه پيش از اين در رابطه با تعداد گونه هاي موجودات انجام گرفته است، يا اساسا گونه هاي ميكروبي را ناديده گرفته اند يا با استفاده از بانك هاي اطلاعاتي و تكنيك هاي قديمي، تعداد اين گونه ها را به درستي تخمين نزده اند، بنابراين اين مجموعه كاملترين تخمين از گونه هاي موجود روي زمين را در اختيار قرار مي دهد.