هزینه 20 میلیون ریالی درمان آسم برای هربیمار

دكتر مهدی نجمی، روز دوشنبه در همایش روز جهانی آسم در بیمارستان امام خمینی تهران افزود:اگر شیوع قطعی بیمار آسم را در كشور بین 5 تا 7 درصد در نظر بگیریم پیش بینی می شود سالانه بین 70 تا 80 هزار میلیارد ریال صرف درمان آسم می شود.
وی ادامه داد: این رقم مربوط به مجموع هزینه های مستقیم و غیرمستقیم این بیماری در كشور می شود كه رقم بسیار بزرگی بوده و بخشی از آن بر عهده نظام سلامت و بخشی دیگر نیز توسط خانواده ها پرداخت می شود.
وی اظهار كرد: حدود 50 درصد این هزینه ها صرف 10 درصد بیماران مبتلا به آسم شدید در كشور می شود.
وی با اشاره به اینكه بار بیماری آسم در سطح جهانی با بیماری دیابت برابری می كند، اظهار كرد: متاسفانه كمتر به این بیماری پرداخته می شود.
نجمی اظهار كرد: بیماری آسم از دوران كودكی آغاز می شود و نسبت به دیابت دوران طولانی تری فرد بیمار، خانواده و جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد.
وی به تدوین برنامه راهبردی پیشگیری و كنترل بیماری های مزمن تنفسی اشاره كرد و گفت: افزایش دانش همگانی در خصوص آسم و عوامل خطر ایجاد كننده آن، ایجاد نظام ثبت و مراقبت آسم، استاندارد سازی خدمات تشخیص، درمان و مراقبت از این بیماری در نظام سلامت و افزایش همكاری بین بخشی برای كنترل عوامل خطرزا از مهمترین راهبردهای این برنامه است.
نجمی به تشكیل كمیته ملی پیشگیری و كنترل بیماری های غیر واگیر اشاره كرد و افزود: تفاهم نامه های برای كنترل عوامل خطر در حال انعقاد می باشد كه این اقدام می تواند گام موثری در كنترل عوامل خطر غیر واگیر باشد.
وی بر لزوم نهادینه شدن موضوع خود مراقبتی در جامعه تاكید كرد و گفت: با تحقق این موضوع افراد می توانند از خود مراقبت كرده تا دچار بیماری نشوند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا