پروژه اگزو مارس با تاخیری دو ساله رو به رو شد

بر اساس اطلاعیه ای که امروز از سوی آژانس فضائی روسیه منتشر شد، مرحله دوم پروژه تحقیقاتی موسوم به اگزو مارس ExoMars که با همکاری آژانس فضائی اتحادیه اروپا و سازمان فضائی روسیه در حال پیگیری است، با تاخیری دو ساله همراه بوده و به جای سال 2018 ، در سال 2020 میلادی وارد فاز اجرائی خواهد شد.

در این اطلاعیه عنوان شده است که با توجه به مشکلات پیش رو  و بررسی شرایط موجود برای اجرای موفقیت آمیز این پروژه مشترک ، مشخص شد که به منظور تامین تدارکات و تهیه ابزارهای علمی جهت اجرای دقیق پروژه ،  نیاز به زمان بیشتری بوده و بهتر است پروژه اکتشاف مریخ در سال 2020 اجرائی شود.

با توجه به مشکلات پیش رو  و بررسی شرایط موجود برای اجرای موفقیت آمیز این پروژه مشترک ، مشخص شد که به منظور تامین تدارکات و تهیه ابزارهای علمی جهت اجرای دقیق پروژه ،  نیاز به زمان بیشتری بوده و بهتر است پروژه اکتشاف مریخ در سال 2020 اجرائی شود.

لازم به توضیح است که سازمان فضائی روسیه با اختصاص بودجه ای در حدود 776 میلیون روبل برابر با 15 میلیون دلار ، خود را برای اجرای پروژه اکتشاف مریخ موسوم به اکسو مارس ExoMars آماده می کند . بر اساس اطلاعات منتشر شده ، این پروژه با مشارکت و همکاری آژانس فضائی اتحادیه اروپا انجام خواهد شد .

بر اساس جزئیات منتشر شده در گزارش رسمی آژانس فضائی روسیه ، این پروژه در سال گذشته آغاز شده و از میزان اعتبار اعلام شده ، مبلغ 4 میلیون و 600 هزار دلار آن در ماه های گذشته امسال هزینه شده و مابقی به میزان 10 میلیون و 300 هزار دلار ، برای سال 2016 اختصاص داده خواهد شد .

فضاپیمای اکتشافی ExoMars قرار است به وسیله یک راکت ماهواره بر پروتون – ام  Proton-M از پایگاه فضائی بایکونور به ماموریت اعزام شود و زمان اعلام شده برای انجام این ماموریت نیز ماه ژانویه سال 2016 میلادی اعلام شده بود . بر این اساس ؛ فضا پیمای فوق قرار بود در اکتبر سال 2016 ( برابر با آبان ماه 1395 خورشیدی ) به مریخ رسیده و بر سطح آن فرود آید . این ماموریت بنا به دلایل فنی پیش از این با تاخیری دو ساله رو به رو شده و به سال 2018 موکول شده بود که با توجه به شرایط فعلی ، برای دو سال دیگر به تاخیر افتاده و در سال 2020 عملی می شود.

ماموریت اصلی این کاووشکر ، ترسیم نقشه جامعی از میزان گاز متان در سطح مریخ و بررسی سایر گازهای موجود در سطح این سیاره است . این موضوع پیش زمینه ای برای یافتن محل مناسبی جهت فرود آمدن و آغاز به کار مریخ نورد طراحی شده در این پروژه بوده و هدف نهائی این ماموریت ، جستجوی وجود هر نوع علائم احتمالی  زیستی ، نشانه های احتمالی حیات در مریخ  ، مطالعه سطح این سیاره و محیط زیست آن و مشخص کردن وجود آب و مواد شیمیائی ساختار این سیاره است .

منبع: tass

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا