ربات‌هایی که مثل حیوانات واقعی رفتار می‌کنند

اما بعضی دستاوردهای تکنولوژی دقیقا به‌دنبال شبیه‌سازی از روی طبیعت هستند. ربات‌های جدیدی که دقیقا مثل حیوانات واقعی رفتار می‌کنند، جزو دسته‌ی دوم و درواقع دستاورد علم بیومیمتیک هستند.

در این شاخه از دانش، مدل‌های طبیعی بیولوژیکی مطالعه می‌شوند و دانشمندان با بررسی فیزیولوژیکی آن‌ها سیستم‌های مدرن تکنولوژیک را می‌سازند. بیومیمتیک با الهام از قدرت طبیعت، گاهی می‌تواند سخت‌ترین مشکلات انسان را حل کند.

شش رباتی که در این‌جا با آن‌ها آشنا می‌شویم، بر اساس دانش بیومیمتیک طراحی شده‌اند و می‌توانند رفتارهای طبیعی حیوانات را تقلید کنند. ربات‌هایی که به‌این‌ترتیب ساخته می‌شوند، قادر به انجام دادن وظایف سخت و پیچیده‌ای از کمک به گرده‌افشانی گل‌ها (توسط ربات‌های شبیه‌سازی شده از زنبور) تا تشخیص آلودگی آب‌ها را انجام می‌دهند. البته بعضی دیگر از این ربات‌ها از ابتدا با چنین هدف‌هایی ساخته نشده‌اند و بهتر است بگوییم بیش‌تر برای سرگرمی طراحی شده‌اند.

با دیجی‌کالا مگ همراه باشید و درباره‌ی این ربات‌ها بیشتر بدانید.

ربات زنبور سال‌هاست که خطر انقراض زنبورها به‌عنوان مشکلی جدی در طبیعت مطرح می‌شود. دانشمندان دانشگاه‌های هاروارد و نورت‌ایسترن تصمیم‌ گرفتند علاج واقعه را قبول از وقوع داشته باشند و موفق به ساخت این ربات‌ها شدند که دقیقا مثل زنبور به گرده‌افشانی گل‌ها کمک می‌کنند. این ربات‌ها در آینده‌ای نه‌چندان‌دور حتی ممکن است با هم داخل کندو زندگی کنند.

ربات زنبور
سال‌هاست که خطر انقراض زنبورها به‌عنوان مشکلی جدی در طبیعت مطرح می‌شود. دانشمندان دانشگاه‌های هاروارد و نورت‌ایسترن تصمیم‌ گرفتند علاج واقعه را قبول از وقوع داشته باشند و موفق به ساخت این ربات‌ها شدند که دقیقا مثل زنبور به گرده‌افشانی گل‌ها کمک می‌کنند. این ربات‌ها در آینده‌ای نه‌چندان‌دور حتی ممکن است با هم داخل کندو زندگی کنند.

ربات خرچنگ این ربات-خرچنگ ۱۲ پا دارد و دقیقا مثل خرچنگ راه می‌رود. این ربات غول‌پیکر با انرژی خورشیدی کار می‌کند و سرعت راه رفتنش از خرچنگ بسیار کم‌تر است.

ربات خرچنگ
این ربات-خرچنگ ۱۲ پا دارد و دقیقا مثل خرچنگ راه می‌رود. این ربات غول‌پیکر با انرژی خورشیدی کار می‌کند و سرعت راه رفتنش از خرچنگ بسیار کم‌تر است.

پهپاد عروس دریایی این پهپاد بسیار سبک حاصل خلاقیت دانشمندان دانشگاه نیویورک است. برای طراحی یک پهپاد، شبیه‌سازی از روی پرندگان منطقی‌تر به نظر می‌رسد اما برای این پهپاد که از دریا الهام گرفته و برای آسمان طراحی شده، بسیار هوشمندانه مدل عروس دریایی را انتخاب کرده‌اند. این عروس دریایی پرنده با بال زدن به سمت جلو حرکت می‌کند و برای این کار نیاز به انرژی زیادی ندارد. کاربرد این ربات احتمالا رصد آلودگی هوا و وضعیت ترافیک است.

پهپاد عروس دریایی
این پهپاد بسیار سبک حاصل خلاقیت دانشمندان دانشگاه نیویورک است. برای طراحی یک پهپاد، شبیه‌سازی از روی پرندگان منطقی‌تر به نظر می‌رسد اما برای این پهپاد که از دریا الهام گرفته و برای آسمان طراحی شده، بسیار هوشمندانه مدل عروس دریایی را انتخاب کرده‌اند. این عروس دریایی پرنده با بال زدن به سمت جلو حرکت می‌کند و برای این کار نیاز به انرژی زیادی ندارد. کاربرد این ربات احتمالا رصد آلودگی هوا و وضعیت ترافیک است.

ربات مرغ مگس‌خوار این پرنده درست مثل یک مرغ مگس‌خوار واقعی می‌تواند با سرعتی تا حدود ۱۸ کیلومتر بر ساعت پرواز کند و در مقابل وزش بادهایی با سرعت ۸ کیلومتر بر ساعت مقاومت کرده و از مسیر منحرف نشود. البته با این تفاوت که ربات مرغ‌ مگس‌خوار هر چند دقیقه یک‌بار نیاز به استراحت‌ و تجدید انرژی ندارد.

ربات مرغ مگس‌خوار
این پرنده درست مثل یک مرغ مگس‌خوار واقعی می‌تواند با سرعتی تا حدود ۱۸ کیلومتر بر ساعت پرواز کند و در مقابل وزش بادهایی با سرعت ۸ کیلومتر بر ساعت مقاومت کرده و از مسیر منحرف نشود. البته با این تفاوت که ربات مرغ‌ مگس‌خوار هر چند دقیقه یک‌بار نیاز به استراحت‌ و تجدید انرژی ندارد.

ربات چیتا دانشمندان دانشگاه MIT معمولا دست به تحقیقات عجیب وغریبی می‌زنند. این ربات چیتا هم یکی از نمونه‌های این‌جور تحقیقات است که هدف از ساخت آن تولید رباتی با سرعت و قدرت پرش یک چیتا بوده. این اختراع به‌نوبه‌ی خود دستاورد بزرگی در علم مهندسی مکانیک است. البته باید گفت ربات چیتا تنها می‌تواند حدود پانزده دقیقه بدود در حالی‌که چیتای واقعی به‌نوعی قهرمان دوی استقامت هم هست!

ربات چیتا
دانشمندان دانشگاه MIT معمولا دست به تحقیقات عجیب وغریبی می‌زنند. این ربات چیتا هم یکی از نمونه‌های این‌جور تحقیقات است که هدف از ساخت آن تولید رباتی با سرعت و قدرت پرش یک چیتا بوده. این اختراع به‌نوبه‌ی خود دستاورد بزرگی در علم مهندسی مکانیک است. البته باید گفت ربات چیتا تنها می‌تواند حدود پانزده دقیقه بدود در حالی‌که چیتای واقعی به‌نوعی قهرمان دوی استقامت هم هست!

ربات ماهی آلودگی آب‌ها به‌عنوان یک دغدغه‌ی قدیمی حیات بسیاری از موجودات دریایی و حتی غیردریایی را تحت‌تاثیر قرار داده است. برای حل این بحران اولین گام، شناسایی عوامل و اندازه‌گیری میزان آلودگی آب‌هاست. ربات ماهی با یک‌ونیم‌متر طول وظیفه‌ی اندازه‌گیری آب‌های اقیانوس را برعهده دارد و به‌این‌وسیله کمک بزرگی به غواصان می‌کند.

ربات ماهی
آلودگی آب‌ها به‌عنوان یک دغدغه‌ی قدیمی حیات بسیاری از موجودات دریایی و حتی غیردریایی را تحت‌تاثیر قرار داده است. برای حل این بحران اولین گام، شناسایی عوامل و اندازه‌گیری میزان آلودگی آب‌هاست. ربات ماهی با یک‌ونیم‌متر طول وظیفه‌ی اندازه‌گیری آب‌های اقیانوس را برعهده دارد و به‌این‌وسیله کمک بزرگی به غواصان می‌کند.

منبع:دیجی کالا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا