درمان یك بیماری نادر توسط پزشك نخبه بوشهری

به گزارش روابط عمومی، دكتر افشین شیركانی فوق تخصص آسم، آلرژی و بیماریهای نقص ایمنی وعضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی بوشهر این بیماری را در یك كودك سه ‌ساله تشخیص داد و با شناسایی ژن عامل این بیماری برای نخستین بار در دنیا به معالجه آن پرداخت.
این پزشك دراین باره گفت: زپ 70 بیماری نقص ایمنی است و پیش ‌از این 14 نفر مبتلا به این بیماری در دنیا شناسایی ‌شده اند.
شیركانی افزود: پیش‌ از این ژن عامل بیماری‌ زپ 70 در دنیا ناشناخته بود كه برای نخستین بار در بوشهر با مطالعه ژنتیكی، این ژن استخراج و بزودی نتایج این پژوهش در ژورنال معتبر آسم و آلرژی و ایمونولوژی به چاپ خواهد رسید.
وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشكی بوشهر بعنوان رهبر تحقیقاتی تیم پژوهشی فعالیتهای مشترك به همراه دانشگاههای لوان بلژیك، كارنیستای سوئد و علوم پزشكی تهران را به انجام رساند كه منجر به شناخت پانزدهمین مورد از این بیماری نادر شد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی بوشهر اظهار كرد: در بیماری زپ 70 سیستم ایمنی بدن بدرستی فعالیت نمی كند و باعث عفونت‌های مكرر ازجمله سینوزیت، ذات‌الریه، عفونت‌های خونی یا مننژیت و بستری شدن‌های مكرر، افت پلاكت خون و خون‌مردگی شده كه درنهایت منجر به فوت بیمار می‌شود.
شیركانی بیان كرد: با توجه به تشخیص و درمان زودهنگام بیماری در این كودك، اكنون وضعیت مطلوبی دارد و این‌گونه بیماران با پیوند مغز استخوان به بهبودی 100 درصدی خواهند رسید.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا