آزمایش ایدز با تلفن همراه

دانشمندان آمریکائی  از ساخت اپلیکیشنی خبر دادند که قابل نصب روی تلفن های هوشمند بوده و به کاربران این امکان را می دهد که با استفاده از چند قطره خون در یک کیت پلاستیکی ، فرد را تنها در پانزده دقیقه مورد آزمایش ویروس ایدز یا سیفلیس قرار دهند . این فن آوری می تواند زندگی افراد مبتلا و یا مشکوک به ایدز را در نقاط دور افتاده جهان متحول کند .

لازم به ذکر است که نمونه خون در بخش جمع کننده پلاستیکی (plastic collector) قرار می گیرد که به گوشی هوشمند متصل می شود . کاربر با فعال سازی برنامه و اپلیکیشن مورد نظر ، پس از پانزده دقیقه می تواند نتیجه آزمایش را در اختیار داشته باشد .

دکتر سم سیا (Sam Sia) ، استادیار مهندسی پزشکی در دانشگاه کلمبیای ایالات متحده امریکا و سرپرست این پروژه تحقیقاتی درباره این فن آوری می گوید : " به این دلیل که بسیاری از این بیماران امکان و هزینه یک مسافرت طولانی برای آزمایش خون را ندارند ، این موضوعی بسیار با اهمیت در حد مرگ و زندگی است باید در نظر داشت که در حالت عادی  امکان مداوا برای این افراد نیز وجود نخواهد داشت . در چنین مواردی ، در صورتی که زنان حامله به ایدز یا سفیلیس مبتلا باشند ، بیماری را به فرزندان خود انتقال خواهند داد و در بسیاری از موارد حتی نوزادان نمی توانند زنده به دنیا نمی آیند .

محققان برای تشخیص میزان دقت این نرم افزار، صد بیمار را در رواندا (Rwanda) یکی از کشورهای آفریقایی واقع در مرکز این قاره ، مورد آزمایش قرار دادند . نتایج این آزمایش ها نشان می دهد که این اپلیکیشن ، به اندازه یک آزمایش در آزمایشگاه قابل اطمینان است .

سازندگان این برنامه امیدوار هستند که این اپلیکیشن در بلند مدت پیشرفت داشته باشد و برای تشخیص دقیق و فوری بیماری های مقاربتی و خونی ، مانند هپاتیت ، سرطان ، دیابت و حتی مالاریا نیز به کار گرفته شود .

دکتر سیا در ادامه اعلام کرد : تا جایی که بتوان بیماری های خونی را با استفاده از شیوه ای که به تست الیزا ELISA (Enzyme-linked immunosorbent assay) معروف است ، شناسایی کرد ، ما می توانیم آن را وارد اپلیکیشن جدید کنیم . لازم به ذکر است که این روش همه چیز را پوشش نمی دهد اما برای بسیاری از موارد کاربرد دارد . من تصور می کنم این فن آوری ، امکان بهبود بخشیدن و دگرگون کردن سیستم مراقبت های پزشکی را داراست .

قابل توجه است که ده سال زمان لازم است تا این دستگاه به صورت تجاری وارد بازار شود و پیش بینی می شود که خریداری کردن آن در حدود سی یورو هزینه در بر داشته باشد .  

محققان و پژوهشگرانی که در طراحی و ساخت این پروژه شرکت داشتند ، امیدوارند تا جایزه سالانه سازمان جهانی بهداشت را برای چنین اختراعی که قابل استفاده در کشورهای در حال توسعه است را از آن خود کنند .

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا