فرآیند پیری تاثیر چندانی بر عملکرد مغزی ندارد

بسیاری از یافته های مطالعاتی نشان داده است که سالمندی سبب می شود ارتباط بین سلول های عصبی مغزی کند شود و نیز عملکرد بخش های از مغز نیز کاهش یابد. اما مطالعه جدید صورت گرفته در دانشگاه کمبریج گویای این است که بر خلاف این باور رایج، کارکرد مغز افراد جوان و سالمند آن قدرها نیز متفاوت نیست. پژوهشگران در این مطالعه نشان دادند که شیوه رایج برای مطالعه فعالیت مغز یعنی fMRI احتمالا به خاطر اختلال ایجاد شده به خاطر فعالیت رگ های خونی نمی تواند به خوبی به ارزیابی عملکرد مغزی افراد بپردازد. شیوه fMRI به صورت مستقیم به ارزیابی عملکرد عصبی مغز نمی پردازد، بلکه با توجه به میزان فعالیت رگ های خونی، عملکرد مغز را تعیین می کند. در واقع از آنجا که کارکرد سلول های عصبی نیازمند خون رسانی است، هر قدر فعالیت این سلول ها بیشتر باشد، باید خون بیشتری به آنها رسانده شود.

اما این دانشمندان در پژوهش جدید خود به این مساله پرداختند که سیستم گردش خون افراد با سنین مختلف با هم متفاوت است. این مساله سبب بروز اختلال در محاسبات صورت گرفته در این شیوه می شود. آنها با بررسی اطلاعات به دست آمده از شیوه تصویربرداری fMRI در حالتی که افراد به چیزی فکر نمی کردند و مقایسه آن با کارکرد معمول مغزی به این نتیجه رسیدند.

این مطالعه مشخص ساخت که تفاوت های موجود در سیگنال های fMRI که در طی تصویربرداری روی می دهد به تغییرات ایجاد شده در جریان خون مربوط است و نه فعالیت مغزی فرد. پس از اینکه این پژوهشگران این نویز ایجاد شده را محاسبه کردند، مشخص شد که تفاوت چندانی در عملکرد بخش های دیداری و شنیداری افراد سالمند و جوان وجود ندارد. در واقع این احتمال می رود که نتایج به دست آمده در مطالعات پیشین مبنی بر تفاوت زیادی بین مغز جوان و پیر آن بیش از اندازه اغراق آمیز باشد.

این پژوهش در ژورنال Human Brain Mapping منتشر شده است. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا