نقش انسان به عنوان جزئی از بیوسفر در تغییر اقلیم

 در ابتدای این مراسم دکتر مهری اکبری استادیار اقلیم شناسی دانشگاه خوارزمی ضمن بیان اینکه اقلیم وابسته به پنج متغیر از جمله آب کره، هواکره، زیست کره، یخ کره و سنگ کره(بیوسفر) است گفت: اقلیم یک سیستم پیچیده از نظر ریاضی است که از این پنج متغیر تشکیل شده است که چون این متغیرها تغییر می کنند اقلیم دچار نوسان می شود.

وی ادامه داد: بحثی که حائز اهمیت است نقش انسان به عنوان جزئی از بیوسفر است که به دلیل دخالت هایی که به ویژه پس از انقلاب صنعتی در سیستم به وجود آورده، نظم سیستم را به هم ریخته است که این اختلال به وجود آمده را امروزه به عنوان تغییر اقلیم مطالعه می کنیم.

اکبری در تعریف تغییر اقلیم گفت: جابجایی حالت اقلیمی از یک سطح تعادلی به سطح تعادلی دیگر را تغییر اقلیم می نامند. بر اساس تعریف IPCC متولی مطالعه تغییر اقلیم، تغییرات قابل تشخیص که در طول زمان طبیعی بوده یا بر اثر فعالیت های انسانی حاصل شود، تغییر اقلیم نام دارد.

وی تصریح کرد: بر اساس گزارش AR5 جنگل زدایی و همچنین استفاده از سوخت های فسیلی که نشاندهنده دخالت انسان است، از عوامل اصلی انتشار گازهای گلخانه ای هستند.

اکبری ادامه داد: بعد از اینکه کشورها پذیرفتند تغییر اقلیم در حال وقوع است و باید در این زمینه چاره جویی کرد، کنوانسیون تغییرات آب وهوایی گزارشی انجام داد که طبق آن از سال 1960 تا به امروز دمای کره زمین افزایش معناداری پیدا کرده است. به عنوان مثال ذوب شدن برف های یخچالهای قطبی از شواهد این گرمایش است.

استادیار اقلیم شناسی دانشگاه خوارزمی در ادامه به شرایط ایران اشاره کرده و گفت: کشورهای خشک و نیمه خشک و همچنین کشورهایی که در معرض بلایای طبیعی و در شرف بیابان زایی هستند و کشورهایی که در معرض آلودگی های جوی هستند، تغییر اقلیم بیشتر آنها را تهدید می کند که متاسفانه ایران در زمره تمامی این موارد قرار داشته و بنابراین آسیب پذیری بالایی دارد.

تغییر اقلیم یک مساله جهانی است اما هر کشوری باید به صورت منطقه ای و ملی آن را بررسی کند که در ایران فعالیت های اندکی در این حوزه انجام شده است.

تغییر اقلیم باید به عنوان یک مساله ملی مورد توجه قرار گیرد

در ادامه این نشست دکتر مهدی زارع استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله با بیان این مطلب که میزان گاز دی اکسید کربن رو به افزایش است گفت: گزارش ها حاکی از آن است که فرآیند گرم شدن کره زمین ادامه دار بوده و چالش دریاچه ارومیه نیز همچنان ادامه دار خواهد بود.

وی تاکید کرد: برای جلوگیری از این معضل باید روند صنعتی شدن در جهان تغییر پیدا کند که این خود چالش پیچیده ای در حوزه انسانی و مدیریتی در جهان ایجاد خواهد کرد. جنبه دیگری که باید به ان پرداخت این است که متاسفانه کشوری مانند ایران همپای کشورهای صنعتی پیشرفت نکرده اما، مانند آنها دچار ضرر و زیان در حوزه تغییر اقلیم شده است که به عنوان یک مساله ملی باید به آن نگاه کنیم.

زارع اظهار کرد: تحقیقات در آمریکای شمالی نشان داده که ذوب شدن یخچال های این منطقه که در نتیجه آن رسوبات هم از بین رفته است موجب وقوع زلزله هایی در این منطقه شده است.

وی ادامه داد: این جرقه ای است که به گمان من درمناطق مشابهی که یخچال هایی وجود داشته و الان دیگر موجود نیست هم ممکن است این اتفاق بیفتد. مانند ایران که دیگر چیزی به عنوان یخچال در آن وجود ندارد.

زارع ادامه داد: علاوه بر این، از دست دادن بخش اعظمی از آب دشت ها و سفره های زیرزمینی هم می تواند عامل وقوع زلزله باشد که در ایران هم شاهد بروز چنین اتفاقی بودیم.

فعالیت های اندکی در حوزه تغییر اقلیم در ایران انجام شده

در ادامه دکتر فرحناز تقوی عضو هیات علمی موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در رابطه با موضوع این نشست گفت: در رابطه با مباحث مربوط به تغییر اقلیم سه اصطلاح وجود دارد که نخستین آن گرمایش جهانی به عنوان یک پدیده مطرح است.

وی افزود: اصطلاح دیگر تغییرات اقلیمی است که به مسائل زمین شناسی برمی گردد و دیگری مفهوم تغییر اقلیم است که بحث امروز ماست. باید توجه داشته باشیم این سه مفهوم کاملا جدا از هم هستند.

تقوی بیان کرد: برای آشکار سازی تغییر اقلیم فرآیندهای مختلفی از جمله تغییر دما، تغییر بارش، تغییر در سطح آب، تغییر گازهای گلخانه ای، مسائل اجتماعی و اقتصادی و … را می توان بررسی کرد.

عضو هیات علمی موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران تصریح کرد: تغییر اقلیم بزرگترین تاثیر منفی را بر روی مساله آب خواهد گذاشت و باید بیش از هرچیزی نگران این موضوع باشیم.

وی ادامه داد: تغییر اقلیم یک مساله جهانی است اما هر کشوری باید به صورت منطقه ای و ملی آن را بررسی کند که در ایران فعالیت های اندکی در این حوزه انجام شده است.

 

گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا