مهندسی سلول های ایمنی برای حفاظت از اندام ها در برابر رد پیوند

بعد از پیوند، بدن بیمار گاها بافت یا سلول های پیوند شده را به عنوان عاملی خارجی می شناسد و در نتیجه در برابر آن حمله ایمنی را تدارک می بیند که خود می تواند عوارض جانبی شدیدی را ایجاد کند و حتی به مرگ منتهی شود. به همین دلیل معمولا در افرادی که متحمل پیوند می شوند، از داروهای سرکوب کننده ایمنی استفاده می شود.

محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا براین باورند که با پژوهش بیشتر و رسیدن به دستاوردهای بیشتر، سلول های T تنظیمی (Tregs) می توانند داروی زنده ای برای مهار حمله سیستم ایمنی به سلول ها و بافت های پیوند شده باشند.

برای این مطالعه، محققان سلول های T تنظیمی را از خون افراد داوطلب برداشتند و پس از تولید ژنی که مسئول سنتز پروتئین CAR( گیرنده آنتی ژن کایمریک) بود، این ژن را با استفاده از وکتورهای ویروسی بی ضرر به سلول های T تنظیمی منتقل کردند.

این سلول ها به نحوی برنامه ریزی شدند که پروتئین های خاصی را شناسایی می کنند که معمولا روی سطح بافت های پیوند شده مشاهده می شوند. نقش طبیعی سلول های T تنظیمی خاموش کردن پاسخ ایمنی و مهار پاسخ ایمنی در مورد بافت های سالم است. با استفاده از مجموعه ای از آزمایش ها محققین نشان دادند که سلول های T تنظیمی مدیفه شده می توانند بافت های پیوند شده را شناسایی کنند و آن ها را از سیستم امنی مصون دارند.

به گزارش مهر،همپنین این محققان براین باورند که از این دستاورد می تواند برای کمک به افراد مبتلا به بیماری های اتوایمن نیز استفاده کرد. البته آن ها تاکید دارند برای رسیدن به درمانی هدفمند و بی خطر با استفاده  از سلول های T تنظیمی مدیفه شده شاید بیش از یک دهه زمان نیاز داشته باشیم.