بهسازي شبكه لرزه نگاري سمنان به 20 ميليارد ريال اعتبار نياز دارد

شهريار كرمي روز شنبه در گفت و گو با ايرنا افزود : اكنون سه ايستگاه لرزه نگاري در شمال شهميرزاد، در منطقه انجيلو در جنوب شهر سمنان و در لاسجرد در شهرسرخه فعال است كه تجهيزات فني آن ها بايد نوسازي شود.
وي به نياز استان سمنان به ايجاد سه ايستگاه لرزه نگاري ديگر اشاره كرد و گفت : اين ايستگاه ها در شاهرود، دامغان و طرود جانمايي شده كه براي ايجاد اتاقك و تجهيزات فني هر كدام به حدود سه ميليارد ريال اعتبار نياز است.
وي اعتبار مورد نياز براي به روز رساني هر ايستگاه فعال ياد شده را 2 ميليارد و 500 ميليون ريال اعلام كرد.
كرمي تصريح كرد : با توجه به وسعت و خطر لرزه خيزي و وجود چشمه هاي لرزه اي و گسل ها در سمنان، ضروري است تجهيزات لرزه نگاري تجهيز و دست كم سه ايستگاه جديد لرزه نگاري در استان سمنان ايجاد شود.
مسئول شبكه لرزه نگاري استان سمنان، يادآور شد : يك ايستگاه لرزه نگاري در جنوب غرب گرمسار با تجهيزات بسيار بادپهن در سال 92 با هزينه سه ميليارد ريال راه اندازي شده كه مناطق جنوب و غرب استان سمنان را پوشش مي دهد و از نظر به روز بودن در خاورميانه بي نظير است.
وي ادامه داد : به علت فقدان تجهيزات نرم افزاري براي دريافت اطلاعات اين ايستگاه در سمنان، داده هاي ايستگاه گرمسار در تهران دريافت مي شود.
* نقش فعاليت لرزه نگاري در آمايش سرزمين لحاظ شود
مسئول شبكه لرزه نگاري استان سمنان گفت: داده هاي ايستگاه هاي لرزه نگاري براي شناخت چشمه هاي لرزه اي، برآورد لرزه خيزي مناطق، برآورد خطر زلزله، كمك به پهنه بندي لرزه خيزي و ريز پهنه بندي مناطق، كمك به ايمن سازي امور ساخت و سازهاي عمراني و ارائه گزارش هاي فني كاربرد دارد.
وي خاطرنشان كرد : مطالعات لرزه خيزي پهنه هاي مختلف، فعاليت گسل ها، به شناخت بهتر براي ساخت و سازها، توسعه شهرهاي و روستاها و به ويژه براي آمايش سرزمين براي رعايت حريم گسل ها در توسعه شهري كاربرد ويژه دارد كه نبايد از آن غافل بود.
وي خواستار توجه مسئولان امر به بخش لرزه نگاري استان شد و گفت: اكنون ايستگاه هاي لرزه نگاري پس از حدود 15 سال از آغاز فعاليت بايد در بخش نرم افزاري به روزرساني شده چرا كه ثبت اطلاعات با ارزشي مانند مطالعات لرزه نگاري، به شكل موجود ، رضايت بخش نيست.
كرمي با اشاره به تفاهم نامه گذشته استانداري سمنان و مركز ژئوفيزيك دانشگاه تهران افزود: بر اساس اين تفاهم نامه ، ايجاد زيرساخت سخت افزاري مانند ساختمان و اتاقك را استانداري و تامين تجهيزات نرم افزاري را مركز ژئوفيزيك دانشگاه تهران بر عهده گرفته است.
وي تصريح كرد: در سال هاي اخير با توجه به خشكسالي و خسارات سيل، اعتبارات مديريت بحران در اين استان به اين بخش ها اختصاص يافته و با وجود حمايت مديريت بحران از حوزه لرزه نگاري ، باز هم اين بخش نيازمند توجه بيشتري است.
مسئول شبكه لرزه نگاري استان سمنان تعداد نيروهاي اين مركز را سه نفر اعلام كرد.
شبكه لرزه نگاري استان سمنان يكي از 30 شبكه لرزه نگاري كشور است كه در شرق شهر سمنان و در منطقه پارك سوكان قرار دارد.
سالانه در كشور بيش از 174 زلزله بالاي چهار درجه امواج دروني زمين رخ مي دهد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا