درمان سوختگی با گیاهان دارویی

یکی از علل عمده مرگ و میر و ناتوانی در دنیا سوختگی و ضایعات حاصل از آن است. از زمان های گذشته تاکنون درمان صحیح سوختگی مورد توجه اطباء بوده و در مطالعه های مختلف خواص برخی از گیاهان دارویی در بهبود زخم های سوختگی ثابت شده است. گیاه ابوخلسا یا هواچوبه (Arnebia euchroma) از جمله گیاهان غنی از آنتی اکسیدان و در بهبود سوختگی موثر است؛ این گیاه با نام های شنگار، شنجار، حناء الغول، خس الحمار، رجل‌الحمامه و شجرة الدم نیز شناخته می شود.

یک گروه از محققان شرکت دانش بنیان گیاهان دارویی اندیشه سلامت سبلان موفق شدند با استفاده از این گیاه بومی ایران و روغن های طبیعی ترکیبی برای سوختگی های درجه یک، دو، سه تولید کنند. این ترکیب در مدت زمان کوتاهی موجب ترمیم سوختگی های مختلف بدون باقی ماندن محل سوختگی می شود.

همچنین در صورت تیمار با این ترکیب اسکار در محل سوختگی ایجاد نمی شود.در صورت استفاده  از این ترکیب دیگر نیازی به شست و سوی مداوم محل سوختگی نیست که این خود روش جدیدی را در درمان سوختگی در کشور ارایه می دهد.

در کل این ترکیب اثر قابل توجهی در درمان سوختگی دارد که سوختگی های درجه یک، دو و سه را به طور کامل تا سطح 70 درصد ترمیم می‌کند و به دلیل وجود ماده موثره شیکونین که نقش تولید سلول های بنیادین پوست را در دارو دارد، هیچ اثری از سوختگی به جا نمی گذارد.

 یکی از مزیت های اصلی این دارو تامین تمامی مواد اولیه آن در کشور و در نتیجه استقلال کشور در بحث واردات داروهای سوختگی است.

گفتنی است، این دارو برای رفع ترک پا نیز می تواند کاربرد داشته باشد.

 

گزارش: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا