ارائه دو روش جدید درمان سل در کنگره بین المللی مایکوباکتریولوژی در اصفهان

نخستین کنگره آسیایی آفریقایی مایکوباکتریولوژی (Mycobacteriology) از یکشنبه هفدهم اسفند در هتل عباسی اصفهان آغاز شده و تا 20 اسفند جاری ادامه دارد.

دکتر علی اکبر ولایتی در نخستین کنگره آسیائی آفریقایی مایکوباکتریولوژی در اصفهان به ایرنا گفت: در این کنگره یک راه حل از سوی ایران و یک راه حل از سوی یکی از دانشمندان بلاروس در باره درمان بیماری سل طرح و ارائه شده است.

وی با بیان اینکه این دو راه حل از طریق معمول نیست، اظهار کرد: این راه حل های جدید شامل 'ایجاد نفوذ پذیری در غشا میکروب سل' از سوی مرکز تحقیقات مایکوباکتریولوژی در پژوهشکده سل و بیماری های ریوی (بیمارستان مسیح دانشوری) و 'تقویت ایمنی شخص مبتلا به سل' از بلاروس است.

وی گفت: همچنین در این کنگره عده ای از دانشمندان داروهای جدیدی برای درمان سل معرفی کردند.

وی با تاکید بر اینکه برگزاری این کنگره، تحول مهمی در باره تشخیص و درمان بیماری سل خواهد بود، تاکید کرد: سخنرانی های این کنگره تا روز چهارشنبه این هفته ادامه دارد و میزگردهای تخصصی نیز در آن برگزار می شود.

ولایتی هدف از برگزاری این کنگره را ایجاد هماهنگی و توسعه شبکه های علمی و آزمایشگاهی در آسیا و آفریقا برای کنترل بیماری سل و بیماری های مشابه آن عنوان و اظهار کرد: حدود یکصد استاد برجسته از 38 کشور دنیا در این کنگره حضور دارند و بحث های عمیق، مهم و تعیین کننده ای برای چاره جویی در باره سل توسط آنها ارائه می شود.

وی مایکوباکتریولوژی را نام میکروب اصلی سل دانست که تعداد آن به 160 عدد می رسد و افزود: در این کنگره پنج میکروب خطرناک سل و میکروب های بی خطر محیطی که به علت کمبود ایمنی جسمی عامل بیماری صعب العلاج می شود، بررسی خواهد شد.

وی با اشاره به ارسال 500 مقاله به دبیرخانه کنگره تصریح کرد: از میان این مقالات 175 مقاله پذیرفته شده است.

ولایتی ادامه داد: مقالات پذیرفته شده در بنگاه نشر اروپایی و معتبر الزویر (Elsevier) چاپ خواهد شد.

وی درباره سخنرانی های روز دوم کنگره نیز گفت: امروز یکی از اساتید دانشگاه هاروارد آمریکا، مطلبی درباره مقاومت به داروهای سل مطرح کرد.

این متخصص با بیان اینکه این موضوع پدیده ای نوظهور در دنیاست توضیح داد: تا کنون 15مورد از این مقاومت در ایران، افغانستان و جمهوری آذربایجان گزارش شده است و این بیماران به همه داروهای موجود در بازار مقاوم هستند.

ولایتی با بیان اینکه این موضوع به عنوان 'میکروب های کاملا مقاوم به همه داروهای موجود در جهان' نامگذاری شده، افزود: در دنیا حدود 300 مورد ارجاع در این زمینه وجود داشته و مورد توجه قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: در این زمینه نیز تحقیقاتی در پژوهشکده سل و بیماریهای ریوی ایران صورت گرفته است.

رئیس مرکز تحقیقات مایکوباکتریولوژی نیز درباره این کنگره به ایرنا گفت: در این کنگره بین المللی استادانی از ایران، چین، سوئد، فرانسه، آمریکا، انگلیس، کامرون، هند، پرتغال، بلغارستان، پاکستان، آرژانتین و غنا حضور دارند.

دکتر پریسا فرنیا افزود: همچنین استادانی از کرواسی، کامبوج، ایتالیا، تونس، لبنان، ارمنستان، الجزایر، کویت، آلمان، عراق و روسیه، بلاروس، هلند، ترکیه، نیجریه و زامبیا در این کنگره شرکت کرده اند.

وی با بیان اینکه عفونت های مایکوباکتریومی و بویژه گونه های غیر سلی رو به افزایش است اظهار کرد: این عفونت ها عامل ایجاد عفونت های جدی و تهدید کننده زندگی هستند بنابراین توجه ویژه و مطالعات بیشتر در این زمینه ضروری است.

وی افزود: در این کنگره در باره شیوه های تشخیصی، عوامل مستعد کننده بیماری، شیوه های درمانی جدید، تست های آزمایشگاهی و تشخیصی جدید مطابق با به روزترین استانداردهای جهانی و نحوه استفاده از آنها برای کنترل بیماری و درمان موثر و کارآمد بحث و تبادل نظر می شود.

نخستین کنگره آسیایی آفریقایی مایکوباکتریولوژی به همت مرکز تحقیقات مایکوباکتریولوژی به عنوان آزمایشگاه مرجع سل کشور و پژوهشکده سل و بیماری های ریوی تا 20 اسفند در اصفهان برگزار می شود.