روبات انسان نمای غواص برای کاوش اعماق آب

گروهی از باستان شناسان برای انجام اکتشاف خود در زیر دریا از روشی منحصر به فرد استفاده کرده و برای این کار روبات جدیدی را به خدمت گرفته اند. این روبات که اوشن وان (OceanOne) نام دارد توسط محققان دانشگاه استنفورد طراحی و ساخته شده است.

این روبات انسان نما که دارای قابلیت هایی نظیر چشم مشابه انسان، بازخورد نیروی لمسی و مغز مصنوعی است و به صورت تخصصی برای غواصی در کنار باستان شناسان ساخته شده است.

این روبات انسان نما که دارای قابلیت هایی نظیر چشم مشابه انسان، بازخورد نیروی لمسی و مغز مصنوعی است و به صورت تخصصی برای غواصی در کنار باستان شناسان ساخته شده است. به این ترتیب این روبات منحصر به فرد در حال حاضر برای بازیابی گنجینه های نهفته قرن هفدهم در دریای مدیترانه مورد استفاده قرار می گیرد.

در اصل این روبات پنج پا برای مطالعه صخره های مرجانی دریای سرخ ساخته شده بود اما اکنون برای انجام تحقیقات این گروه مورد استفاده قرار می گیرد. بخش انتهایی یا دم این روبات شامل یک باتری، چند کامپیوتر و مجموعه ای از 8 موتور هیدرولیک است با این حال قسمت جلویی آن با داشتن دو چشم برای دید برجسته و دو بازو کاملا شبیه انسان طراحی شده است.

کارگذاری این بازوها روبات یاد شده را برای مطالعه صخره های دریایی شکننده یا کشتی های غرق شده بسیار مناسب کرده است. حسگرهای به کار رفته در این بازوها برای انتقال بازخورد های لمسی به کاربر این روبات در نظر گرفته شده است بنابراین کاربران و کنترل کنندگان آن می توانند به راحتی و با قرار گرفتن در خشکی وزن اشیا را حس کنند. در مغز این روبات نیز حسگرهای لمسی بسیار زیادی به کار رفته است به این ترتیب می توان مطمئن بود که بازوها به اشیاء در حال لمس آسیب نمی رسانند.

منبع: engadget

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا