ماه می ۲۰۱۸ زمانی است که مریخ در نزدیک‌ترین فاصله از زمین قرار می‌گیرد

اما احتمالا منظور ماسک ۲۴ ماه بود، چون ماه می ۲۰۱۸ زمانی است که مریخ در نزدیک‌ترین فاصله از زمین قرار می‌گیرد که اصطلاحا به آن پنجره‌ی پرتاب به سوی مریخ می‌گویند. به همین دلیل، این بازه‌ی زمانی برای پرتاب فضاپیما به سیاره‌ی سرخ مناسب است. در این میان، شرکت اسپیس ایکس کارهای زیادی دارد که باید انجام بدهد، مثلا ساخت موشکی را که از آن برای پرتاب فضاپیما استفاده می‌کند، به پایان برساند. همچنین باید راهی برای فرود آن فضاپیما بر مریخ پیدا کند.

سال ۲۰۱۸ آینده‌ی بسیار نزدیک است. اگر اسپیس ایکس پروژه‌ی سفر به مریخ را از همین امروز شروع کرده باشد، موعدی که برای تکمیل پروژه تعیین کرده‌اند واقعا دور از ذهن به نظر می‌رسد. «دیوید هیویت»، دانشمندی با تخصص در زمینه‌ی موشک می‌گوید: «مدت‌هاست آنها می‌گویند که می‌خواهند با سفر به مریخ و فرود آمدن بر آن، کپسول دراگون ۲ را آزمایش کنند.» اسپیس ایکس سال‌هاست که روی ساخت کپسولی کار می‌کند که بتواند انسان را حمل کند. این کپسول نه تنها از اولین کپسول دراگون بزرگ‌تر است، بلکه می‌تواند با استفاده از هشت موتور پیش‌ران روی سیاره فرود بیاید.

اگر این فضاپیما به موقع آماده نشده باشد، پنجره‌ی پرتاب بعدی به سوی مریخ ۲٫۲ سال دیگر باز خواهد شد. هیویت می‌گوید: «من احساس می‌کنم آنها می‌توانند این کار را انجام دهند.»

دومین چالش بزرگ برای این شرکت این است که با موفقیت موشک «فالکن هوی» (Falcon Heavy) را پرتاب کند. فالکن هوی در واقع سه موشک فالکن ۹ است که به هم بسته شده‌اند. این شرکت می‌خواهد یکی از این موشک‌های هوی را امسال پرتاب کند، اما فعلا هیچ برنامه‌‌‌ی خاصی برای آن اعلام نکرده است. اگر اسپیس ایکس به هدفش برسد، تا قبل از فرا رسیدن زمان سفر به مریخ، می‌تواند تنها تعداد اندکی از موشک‌های فالکن هوی را به فضا بفرستد.

تاکنون این شرکت توانسته نسبتا با موفقیت موشک‌های فالکن ۹ را بدون اینکه منفجر شوند، پرتاب کند. اما هوی طبیعتا سنگین‌تر است. علاوه بر این، با توجه به اینکه تعداد موتورهای فالکن هوی سه برابر فالکن ۹ است، پرواز کردن آن بسیار پیچیده می‌شود.

پرتاب یک موشک واقعا سخت است، اما در مقایسه با فرود آوردن یک فضاپیما بر یک سیاره کار آسانی به حساب می‌آید. هیویت فکر می‌کند که فرود آوردن کپسول دراگون ۲ بر مریخ ریسکی‌ترین لحظه‌ی این ماموریت خواهد بود. وقتی کپسول به اندازه‌ی یک تانک کوچک باشد، نمی‌توان فضاپیما را صرفا با چتر روی مریخ فرود آورد. اتمسفر سیاره‌ی سرخ خیلی رقیق است، در نتیجه، اصطکاک لازم برای حرکت آرام چتر فراهم نمی‌شود. به همین دلیل دراگون ۲ از هشت بوستر برای کنترل فرودش استفاده می‌کند. اگر شما از ماجراهای خبرساز فرود آمدن موشک‌های اسپیس ایکس خبر داشته باشید، می‌دانید که این ماموریت واقعا سخت خواهد بود، هرچند که غیرممکن نیست.

این ماموریت که «رد دراگون» (Red Dragon) نام دارد، با همکاری ناسا و بدون تبادل هیچ گونه وجه مالی انجام می‌شود. به این ترتیب، سازمان فضایی ناسا تخصصش را در اختیار اسپیس ایکس قرار می‌دهد و این شرکت با استفاده از «شبکه‌ی فضای دوردست» (Deep Space Network) ناسا می‌تواند با دراگون ۲ ارتباط برقرار کند. تاباتا تامسون، سخنگوی ناسا می‌گوید: «این همکاری می‌تواند داده‌های باارزشی از سفر به مریخ در اختیار ناسا قرار دهد و در عین حال به صنایع آمریکایی هم کمک می‌کند.»

در نهایت، اسپیس ایکس می‌خواهد مریخ را مستعمره کند. اوایل سال میلادی جاری ماسک اعلام کرد که می‌خواهد جزییات بیشتری از برنامه‌های شرکتش را آشکار کند. اگر اولین سفر اسپیس ایکس به مریخ موفقیت‌آمیز باشد، این شرکت می‌تواند برای ارسال تجهیزات به مریخ آماده شود و در نهایت بتواند در آینده مریخ را به استعمار دربیاورد.

منبع:دیجی کالا