صبح ، بهترين زمان تزريق واكسن آنفلوآنزا

 آنتي بادي ماده اي است كه در پاسخ به تحريك يك آنتي ژن در بدن ساخته شده است و با آن واكنش نشان مي دهد.
در اين مطالعه 276 داوطلب 65 سال به بالا در مقابل آنفلوآنزا واكسينه شدند. واكسينه اين افراد در 2 گروه صبح ( 9 تا 11 صبح) و بعد از ظهر (15 تا 17 بعد از ظهر) انجام شد. با اينكه واكسن تزريق شده به هر 2 گروه يكسان بود، غلظت آنتي بادي توليد شده در بدن گروه اول (9 تا 11 صبح) به ميزان قابل توجهي بيشتر بود.
مدير اين پروژه تحقيقاتي بر اين باور است كه نوسانات آنتي بادي توليد شده با ساعت تزريق واكسن مرتبط است و اين نتيجه نه تنها در واكسن آنفلوآنزا كه در انواع ديگر واكسن نيز وجود دارد.
ويروس آنفلوآنزا سالانه عامل مرگ 250 هزار تا 500 هزار تن در سراسر جهان است؛ به همين دليل تزريق واكسن براي كودكان، سالمندان، بيمارن و زنان باردار توصيه شده است. واكسن آنفلوانزا هر ساله با توجه به ويروس هاي رايج همان سال توليد مي شود. 
اثر بخشي واكسن آنفلوآنزا به عوامل مختلفي بستگي دارد كه مهم ترين آن مطابقت واكسن با ويروس هاي موجود در محيط در سال مربوطه است. سلامتي جسماني بيمار نيز باعث مي شود كه اثر بخشي واكسن بيشتر شود؛ تحقيقات نشان مي دهد كه استفاده از واكسن احتمال ابتلا به آنفلوآنزا را تا 60 درصد كاهش مي دهد. 

***** واكسن آنفلوآنزا براي زنان باردار ضروري است 
واكسن آنفلوآنزا براي زنان باردار در تمام ماه هاي بارداري هيچ خطري در بر ندارد و به شدت توصيه شده است؛ به علاوه واكسن آنفلوآنزا در دوران بارداري كمك مي كند كه كودك در 6 ماه اول زندگي در برابر بيماري محافظت شود.

***** عوارض جانبي 
معمولا واكسن با درد، قرمزي و تورم در ناحيه محل تزريق همراه است و در يك تا 2 درصد از افراد همراه با تب است. 
برخي از عوارض نادر واكسن عبارتند از : 
• واكنش هاي آلرژيك 
• اختلال تنفسي 
• تورم اطراف چشم و لب 
• كهير 
• سرگيجه 
• تب بالا 
به گزارش ايرنا از ساينس، نتايج اين تحقيقات در نشريه Vaccine منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا