طراحی موشک ویژه ارسال میکروماهواره به فضا

به تازگی در رسانه های بین المللی اخباری منتشر شده است که بر اساس آن دو تن از بنیان گذاران اسپیس اکس ساخت موشک جدیدی را آغاز کرده اند. کاربرد اصلی این موشک که ساخت آن تنها 1 میلیون دلار هزینه خواهد داشت، ارسال میکرو ماهواره ها به مدار زمین خواهد بود.

زمانی که ساخت این موشک به اتمام برسد، توانایی این را خواهد داشت که بارهایی به وزن 5 تا 50 کیلوگرم (11 تا 110 پوند) را با هزینه ای در حدود 2 تا سه میلیون دلار با خود به فضا ببرد.

اولین نمونه این موشک ها که وکتور نام دارد هنوز تکمیل نشده است و به صورت فنی می توان گفت که این دستگاه همچنان در حال ساخت است. با این وجود می توان گفت که زمانی که ساخت این موشک به اتمام برسد، توانایی این را خواهد داشت که بارهایی به وزن 5 تا 50 کیلوگرم (11 تا 110 پوند) را با هزینه ای در حدود 2 تا سه میلیون دلار با خود به فضا ببرد.

 موشک یاد شده را برای میکروماهواره هایی با وزن حدودی 20 تا 200 پوند (9 تا 90 کیلوگرم) بسیار ایده آل خواهد ساخت. مسلما ارسال میکروماهواره ها به خارج از زمین از طریق موشک های معمولی مورد استفاده در علوم نجومی را نمی توان راه حلی بهینه برای ارسال میکروماهواره ها دانست. برای نمونه می توان گفت که ارسال موشک هایی از قبیل فالکون 9 به فضا در حدود 60 میلیون دلار هزینه خواهد داشت و این در حالی است که موشک یاد شده راه حلی ارزان تر برای ارسال میکروماهواره ها به فضا ارائه داده است.

با این حال وکتور برای این که بتواند ماموریت خود را به صورت کامل به اتمام برساند باید چندین آزمایش را با موفقیت پست سر بگذارد؛ اما کمپانی سازنده آن اعلام کرده است که نمونه اولیه وکتور می تواند بدون هیچ مشکلی تا ارتفاع 100 هزار فوتی (30 هزار و 480 متری) به پرواز در بیاید.

منبع: engadget

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا