آژانس در بیانیه ای خواستار رعایت امنیت بیشتر هسته ای در جهان شد

 ''یوكیو آمانو'' مدیر كل آژانس بین المللی انرژی اتمی, در این بیانیه افزود: نباید فراموش كنیم كه صدها هزار نفر در جریان انفجار مركز هسته ای چرنوبیل در معرض ذرات رادیو اكتیو قرار گرفتند و بیش از 350 هزار نفر هم به دلیل آلوده شدن برخی مناطق , مجبور به ترك خانه های خود شدند.
وی تصریح كرد: از سال 1986، به دلیل فرایندهای طبیعی و اقداماتی كه انجام گرفته است, سطح تابش در محیط زیست كاهش یافته و بسیاری از زمین های آلوده ، امن و به فعالیت های اقتصادی قبلی بازگشته است.
آمانو خاطر نشان كرد : چرنوبیل به یك جهش رو به جلو در همكاری جهانی در زمینه ایمنی هسته ای منجر شد چرا كه كشورهایی كه در حوزه انرژی هسته ای فعالیت می كنند اطلاعات و تجربیات خود را با یكدیگر به اشتراك می گذارند. دستورات و استانداردهای آژانس نیز در زمینه ایمنی هسته ای افزایش پیدا كرده است.
انفجار نیروگاه اتمی چرنوبیل حادثهٔ هسته‌ای فاجعه‌باری بود كه در روز 26 آوریل 1986در نیروگاه چرنوبیل اتحاد جماهیر شوروی در اوكراین رخ داد. صبح یك انفجار اولیه پوشش 1000 تنی بالای رآكتور را بلند و راه را برای خروج مقدار زیادی بخار آب هموار كرد و این مقدمه‌ای بود بر انفجار دوم ناشی از هیدروژن كه ممكن است حاصل تركیب بخار آب لوله‌های پاره شده و زیركونیوم و یا حتی گرافیت هسته رآكتور بوده باشد.
انفجار دوم سقف رآكتور را پاره كرد و 25 درصد از تأسیسات هسته رآكتور را از بین برد. گرافیت (كندكننده) سوزان و مواد داغ هسته كه در اثر انفجار بیرون ریخته بود، باعث ایجاد حدود 30 آتش سوزی جدید شد، واین شامل سقف قیر اندود و قابل اشتعال واحد 3 نیز می‌شد كه مجاور واحد 4 واقع شده بود.
به گزارش ایرنا,در اثر فاجعه چرنوبیل قریب به 5 میلیون نفر آسیب دیدند. غیر از اوكراین، جمهوری روسیه سفید و فدراسیون روسیه، كشورهای فنلاند، سوئد، نروژ، لهستان، انگلیس و برخی كشورهای دیگر نیز اثرات فاجعه را احساس كردند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا